Krigaren som med svärd kämpar mot draken, liksom tomtarna och häxorna i "Bland tomtar och troll" - tecknaren Gustaf Tenggrens alster har påverkat generationer av illustratörer.
-Han är en konstnärernas konstnär, de uppskattar hans otroligt precisa linjer, hans fantasi och bildkänsla. Alla fantasytecknare känner till honom, säger Lars Emanuelsson, själv illustratör och tillsammans med Oskar Ekman författare till nyutgivna "Gustaf Tenggren - en biografi".Sämre ställt är det med resten av svenskarna, tycker han. Om amerikanerna känner till två svenska konstnärer - Anders Zorn och Gustaf Tenggren - så är det här i Sverige bara Magratrakten som haft vett att lyfta fram bygdens son.
-Nästan ingen här vet vem Tenggren är, men han är ju en av våra främsta illustratörer genom tiderna. Helt i klass med de främsta amerikanska illustratörerna, säger Lasse Åberg som tidigt upptäckte Tenggren tack vare sin kärlek till Disney.Europeisk sagostämning
För det är åren i Walt Disneys tecknarstudio som gjort Gustaf Tenggren till en stjärna på den amerikanska tecknarhimlen. Han kom dit 1936 när arbetet med Disneys allra första tecknade långfilm, "Snövit", var i full gång. "Pinocchio", som fick premiär lite senare, var helt och hållet hans projekt.
-Walt Disney ville ha den sagostämning som han såg i Europa, bröderna Grimm var en förebild. Gustaf Tenggren passade perfekt in och headhuntades, berättar Lars Emanuelsson.Driftig affärsman
Affärsmannen och entreprenören Gustaf Tenggren var onekligen lämpad för livet i USA. Så fort han klev av båten i New York 1920 tog han sina teckningar och besökte de redaktioner han ville arbeta för. Hans adressbok var full av kontakter och medlemskap i en lång rad föreningar. När han började på Disney var han redan ett välkänt och välavlönat namn.
-Han blev art director, den som satte stilen och som stod för kreativ inspiration, näst högst betald i hela studion och med eget kontor. Han var beundrad av alla yngre konstnärer. Samtidigt beskrevs han som högdragen och isolerade sig vid sitt skrivbord. Kanske var det en kombination av blyghet och kännedom om den egna begåvningen, säger Lars Emanuelsson.Spikrak karriär
Den spikraka karriären hade tagit fart redan i Sverige. Som 22-åring tog han över uppdraget att bildsätta sagoserien "Bland tomtar och troll" efter John Bauer, men blev snart för dyr för förlaget Åhlén och Åkerlund.
Den nyutgivna biografin rymmer långt mer än Disney- och sagobilderna. Här finns också porträtt och landskapsmålningar från semestrarna i Miami och de senare åren i Maine. Under alla år fortsatte Gustaf Tenggren att inkorporera nya stilar och influenser.
-Det kan ju också vara en förbannelse, när omvärlden inte kan placera honom. Men han har en tydlig egen linje genom stilarna, säger Lars Emanuelsson.