Marmvik bor och verkar nu i Oskarshamn och berättar hur det gick till när han fick spela på orgeln i den nu branddrabbade katedralen.

– Jag kände en organist i Italien. Han hade gett orgelkonserter i Notre-Dame. Så jag fick kontakt med den organist som är i Notre-Dame och han ordnade så att jag kunde skicka in en inspelning på hur jag spelade. Jag blev godkänd för att spela där.

Han avslöjar att han nu var uppsatt på en kölista för att få spela där igen.

Hur var det då att spela på den orgeln?

– Väldigt mäktigt. Det är många stämmor på den, vissa uppgifter säger 115 stycken men jag har också sett uppgiften 125 stycken. Då kan man jämföra med Motala kyrkas orgel som har 45. Och så är ju Notre-Dame en stor katedral så när man sitter på läktaren och drar ut alltsammans, alla register, då är det så att det känns i öronen en stund efteråt. Är det fullsatt som det till exempel kan vara vid påsken med 4000 människor, då krävs det mycket ljud.

Marmvik berättar om känslorna och tankarna när han hörde om branden.

– Jag kände en bedrövelse i början på kvällen när uppgifterna kom. Och så tänkte jag "inte en gång till". Med det menar jag när jag var på gång att spela i Katarina kyrka i Stockholm. Jag hade en konsert inbokad några veckor efter den branden. Och det blev naturligtvis inget av med det. Så det var den känslan, uppgivet och så "nej, inte där".

Han hoppas att orgeln ska bli spelbar igen och återfå sin forna glans.