Intresset för de två första konserterna var så stort att biljettförsäljarens sajt brakade samman. Sedan sålde Håkan Hellström ut ytterligare två konserter.

Ingen annan har spelat på Ullevi fyra gånger under en sommar. Inte ens Bruce Springsteen. Men för musikjournalisten Pierre Hellqvist på Sonic Magazine är Hellströms rekord inte det mest intressanta.

Han hade kunnat sälja ut två–tre kvällar till. Det som är intressant är att han hade sin topp som skivartist 2013 med "Det kommer aldrig vara över för mig", men att han trots det fortsätter att växa som livefenomen, säger Pierre Hellqvist och fortsätter:
Artikelbild

| Läget var annorlunda inför Hellströms första konsert på arenan 2014, tycker Johan Lindqvist på Göteborgs-Posten. "Då var det verkligen den där känslan av att det här bara händer en gång i livet", säger han.

Då vet man att han är stor. Det som kännetecknar artister som Rolling Stones, Madonna och Springsteen är att de inte behöver ha en bra platta i ryggen. Det är samma med Håkan Hellström, han säljer på sitt eget namn och det måste vara en väldigt tacksam position att vara i.

Annorlunda för fem år sedan

Hellström spelade för första gången på Ullevi 2014. Då var känslan annorlunda, minns Johan Lindqvist, musikjournalist på Göteborgs-Posten.

Då var det verkligen den där känslan av att det här bara händer en gång i livet, att det inte blir större än så här och att det är något unikt. Alla som varit med och sett honom genom åren samlades där. Man kan tycka att det är lite märkligt att det där har normaliserats, säger han.

Det är inte bara Hellströms storhet som drar publik. Även hans starka koppling till hemstaden och chansen att se honom på hemmaplan lockar, tror Lindqvist.

Låtarna är väldigt grundade i stan. Det är lätt att glömma bort det nu, men han har ju formulerat om den allmänna bilden av Göteborg. Före honom var Göteborg sällan omnämnt i populärkulturen över huvud taget, möjligtvis av Nationalteatern och någon enstaka författare.

"Lika mycket i skattkistan"

Biljetterna till Håkan Hellströms konserter nästa sommar kostar mellan 635 och 950 kronor. Hans tidigare publikrekord på Ullevi är 70 144. Sett till det kommer intäkterna för var och en av de fyra konserterna nästa sommar att uppgå till 44,5-66,6 miljoner kronor.

Håkan Hellström får inte allt – bandet, arrangörer och andra aktörer ska ha sin del – men han får mycket. Pierre Hellqvist gissar att Hellström själv får minst 100 miljoner kronor.

Det beror givetvis på vad han har för deal med dem han jobbar med och han har förmodligen en ganska bra deal när han har sålt ut Ullevi ett antal gånger tidigare. Det här är inget jag vet, men jag skulle tippa på att han själv får någonstans mellan 100 och 120 miljoner efter de här gigen.

Johan Lindqvist vill inte gissa på vad Hellström tjänar på en Ullevispelning, men säger att artisten får sina huvudsakliga inkomster från konserterna.

Han har 74 miljoner kronor i kapital i det största av sina bolag och det blir säkert lika mycket till att lägga i skattkistan nu, säger han.

Just Ullevi är också en förmånlig plats att spela på, både för Hellström och för andra artister.

Det är arenans konkurrensmedel. Eftersom det inte är en nybyggd arena som Friends eller Tele2 så kan man hålla en lägre hyra. Och det är ju billigare att låta scenen stå kvar än att flytta runt den, så där finns det också pengar att tjäna, säger Johan Lindqvist.

Håkan Hellströms konserter på Ullevi 2020 äger rum den 12 och 13 juni samt 28 och 29 augusti.