Dorsin intar operascenen

Henrik Dorsin gör debut på Kungliga Operans scen som pressad chef i en uppdaterad version av operetten "Glada änkan". Han hoppas ge publiken både igenkänning och skratt - men rädslan för uteblivna skratt blir han aldrig av med.

19 januari 2017 13:03

Vi är vana att se honom som Ove Sundberg i TV4:s "Solsidan" och "Kontoret" eller i "Grotesco" på tv eller Scalateatern. Men Kungliga Operans scen i Stockholm är kanske inte en plats där man räknar med att han ska dyka upp. Först fick han frågan om han ville vara med och skriva om manuset, sedan om han även ville spela, och därmed också sjunga, i den.

Jag blev smickrad och tyckte att det lät ganska läbbigt. Det här är ju inte mammas gata för mig. Det är ett annat sätt att jobba på och andra saker som räknas. Men det är också det som är häftigt, det är mycket som ska falla på plats med orkester, kör, spel och teknik. Det är storslaget! Och här är sången det viktigaste. säger Henrik Dorsin.

Och förmodligen är det att han kommer från en annan del av kulturlivet, humorsidan, en del i varför han har fått det här uppdraget. I alla fall hoppas han själv att han kan locka en delvis ny publik.

Allmängiltigt

Tillsammans med regissören Ole Anders Tandberg har Dorsin arbetat om Franz Lehárs "Glada änkan" från 1905 till en uppdaterad version där alla sjunger på svenska, och som utspelas just på en opera. Dorsins operachef har fått veta att han får sparken om han inte lyckas vända operans ekonomiska kris. Han tror att de flesta kommer att kunna relatera och kanske även känna igen sig i handlingen.

Jag har utgått från hur jag tror att det fungerar på de flesta institutioner i samhället som skolor, sjukhus och institutionsteatrar. Det är nedskärningar, besparingar, intriger, någon blir upprörd och fackförbundet kallas in.

I grunden finns en kärlekshistoria mellan en folkkär artist (Elin Rombo) som har tagits in för att rädda operan från konkurs och den konstnärlige regissören (Jeremy Carpenter) som ska väga upp hennes folklighet. Berättelsen utforskar också finkultur kontra fulkultur. För Henrik Dorsin är det självklart att kulturlivet behöver båda delar. Det finns en slagsida åt det allvarliga i Sverige, anser han. Allvarliga berättelser är inte automatiskt finare.

Men jag kan bli lika irriterad på folk som avfärdar finkultur som snobberi som på någon som avfärdar det den stora massan gillar som banalt.

Svartare "Grotesco"

Skratt hoppas han såklart på, men han säger att han fortfarande efter alla dessa år som framgångsrik komiker inte vågar lita på att publiken faktiskt kommer att skratta.

Det har tyvärr bara blivit värre. Jag tyckte nog att jag var roligare i tonåren. Jag vill ha rätt skratt, inte bara en massa skratt utan att publiken ska skratta där jag har bestämt att det ska vara skratt. Och sen vill jag själv vara i ett roat tillstånd. Jag vill inte ha roligare än publiken, men jag vill också ha kul. Det har blivit svårare att hitta det med åren.

Nu spelar han i "Glada änkan" fram till juni och har sina vanliga åtaganden som delägare och teaterdirektör för Scalateatern i Stockholm. Och så arbetar han på en ny säsong av humorshowen "Grotesco".

Det blir svart humor kan man säga, haha. Påverkat av samtiden och oss själva. "Grotesco" har nog alltid varit svart men nu kanske ännu svartare. Vi är äldre och samtiden är som den är, men för den saken blir det inte mindre skoj.

"Glada änkan" har premiär på Kungliga Operan i Stockholm den 21 januari och visas även på ett stort antal biografer runtom i landet den 11 februari.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
TT