Insändare Jag antar att ni vill skapa debatt och se hur vakna läsarna är då ni väljer att låta Cykelfrämjandets styrelseledamot Take Aanstoot sprida sina tankar om hjälmanvändning ("Han tror inte på hjälmtvång", 1/11).

Det fanns en tid då vi inte behövde använda bilbälte. En tid då barnen låg nedbäddade i det bekväma bagageutrymmet på kombibilen på långresorna. Bilarna på den tiden var bristfälliga konstruktioner avseende krocksäkerhet och dödsolyckorna fler trots att det fanns betydligt färre bilar på vägarna.

Evolutionen har gått framåt och trafiksäkerhetsforskningen med den. Sverige ligger i framkant när det kommer till trafiksäkerhet och vårt största bilmärkes signum är kanske de utvecklade krocksäkerhetssystemen. Att en liberal person som dessutom tillåts företräda Cykelfrämjandet förespråkar att vi inte ska använda cykelhjälm känns som ett resonemang från en svunnen tid.

Det är en fin tanke att vi ska bättra på vår infrastruktur så pass mycket och bygga bort faror i trafikmiljön så att vi inte behöver använda cykelhjälm – eller? Ska vi knäppa loss bilbältet också så att vi enligt Take Aanstoot inte invaggas i en falsk trygghet att köra mer aggressivt och aktivt krocka med andra bilister och föremål? Låta montera bort krockkuddarna och de låsningsfria bromsarna?

Fakta är att vi inte bara krockar med bilar och föremål då vi cyklar. Den största andelen cykelolyckor orsakar vi själva. Enligt Folksam som bedrivit långvarig forskning på området är knappa 80 procent av olyckorna singelolyckor. Folksam redovisar vidare att två av tre huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm och att över 40 procent av dödsolyckorna med cyklister skulle kunna undvikas om cyklisten burit hjälm. Just det 40 procent! Jag tror inte gemene man behöver fler argument för att fortsätta eller börja använda cykelhjälm. Oroväckande bara att Cykelfrämjandet inte är i lag med tiden och dessutom erhåller bidrag till sin verksamhet från Trafikverket (2 miljoner kronor till Cykelfrämjandet Stockholm enligt Trafikverkets hemsida).

Mattias Granqvist