Högastighetsbanan vår tids Göta kanal?

Min förhoppning är att Sveriges riksdag så snart som möjligt beslutar om att inte bygga någon höghastighetsbana, skriver Lars Andersson.

Höghastighetsbanan riskerar att bli en ny Göta kanal som endast kommer att användas av turister, befarar insändarskribenten.

Höghastighetsbanan riskerar att bli en ny Göta kanal som endast kommer att användas av turister, befarar insändarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT/arkiv

Insändare2019-11-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Höghastighetsbanan är en lönsam investering", 14/11.

Jag läste med intresse Anders Lundbergs artikel angående höghastighetsbanan. 

Han målar upp en bild över hur fantastiskt allt kommer att bli då banan har byggts. Lundberg jämför också med 1800-talet då järnvägen byggdes.

Dock glömmer han att nämna bygget av Göta kanal. Bygget beslutades av Sveriges Riksdag 1809 med syfte att sammanbinda Kattegatt med Östersjön.  

Man beräknade att kanalbygget skulle ta 10 år och kosta en och en halv miljon riksdaler banco. Bygget tog i själva verket 22 år och skulle komma att kosta över 10 miljoner. 

Ännu värre var att projektet inte blev som någon förväntat. Snart kom ny teknik att ersätta kanalen. Järnvägen byggdes och ångfartygen började trafikera haven. Dess viktigaste betydelse blev som turistled. 

Vem kan idag föreställa sig hur transportsystemen ser ut om 40–50 år då banan kommer att vara färdig. Det utvecklas redan idag självkörande bilar. 

Det är bra att det finns ansvarsfulla politiker i Sverige som vågar opponera sig mot detta gigantiska storhetsprojekt som höghastighetsjärnvägen är.  

Min förhoppning är att Sveriges riksdag så snart som möjligt beslutar om att inte bygga någon höghastighetsbana. Utöka istället kapaciteten på vanliga järnvägar och renovera nuvarande utrustning och spår så att tågen fungerar som tänkt.

Låt inte höghastighetsbanan bli en ny Göta kanal som endast kommer att användas av turister.

Lars Andersson, Timmermansgatan