Farligare luft efter Alliansens beslut

Det är anmärkningsvärt att Alliansen tar bort kollektivtrafikfältet innan de utrett hur luftkvaliteten ska säkras skriver tre lokala miljöpartister.

Det är ansvarslöst att öppna bussfilen för all biltrafik, anser debattörerna.

Det är ansvarslöst att öppna bussfilen för all biltrafik, anser debattörerna.

Foto: Daniel Erlandsson/arkiv

Debatt2019-11-28 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Alliansen i Linköping tar beslut om mer biltrafik på Hamngatan väljer de att ytterligare bryta mot förordningen om luftkvalitet och gå emot alla rekommendationer. Med öppna ögon fattar de detta beslut, därför att i Alliansens Linköping är bilen viktigare än barnen.

Luftföroreningar är ett stort folkhälsoproblem och barn är särskilt känsliga. Barn som växer upp i områden med höga halter av luftföroreningar löper en ökad risk för att drabbas av luftvägsinfektioner, astma och nedsatt lungfunktion.

Luftföroreningar ger också ökad risk för hjärt-, kärl- och lungsjukdomar hos vuxna. Äldre personer och människor med luftvägsbesvär är särskilt utsatta. Vid Hamngatan bor i dag många människor och alldeles intill ligger simhallen, sporthallen och en förskola, vilket gör att många barn och unga rör sig här dagligen.

De höga partikelnivåerna på Hamngatan var en viktig anledning till att ett av körfälten gjordes om till bussfil 2014 och det fick effekten att halterna av farliga partiklar minskade. Innan dess hade kommunen arbetat intensivt med att försöka sänka partikelhalten utan att lyckas och detta är den enda åtgärd som har gett effekt. 

Om Alliansen ser utsläppen som ett reellt problem är det anmärkningsvärt att de tar bort kollektivtrafikfältet innan de utrett hur de ska säkra luftkvaliteten.

Kväveoxidhalterna på både Järnvägsgatan och Hamngatan överskrider redan i dag de tillåtna värdena. Partikelhalterna är oroande höga. Därför rekommenderar Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen att vi inte öppnar Hamngatan för ytterligare biltrafik, eftersom trafiken skulle öka med 20 procent och ge sämre luft igen. 

Alliansen går dock med huvudet under armen emot förvaltningens förslag och bestämmer sig för att öppna bussfilen för bilar, vilket de vet kommer leda till ännu högre utsläpp av avgaser och partiklar. Detta är inget annat än ren populism och ansvarslös politik.

Rebecka Hovenberg (MP), gruppledare MP Linköping
Gunnar Gustafsson (MP), vice ordförande i bygg- och miljönämnden
Petter Mattsson (MP), ledamot i samhällsbyggnadsnämnden