Få företag främjar anställdas utveckling

Kompetensutveckling är inte en kortsiktig fix, den måste bedrivas av företagen på ett strategiskt och systematiskt sätt, skriver Unionen Östs regionchef Malin Engström.

Debattören uppmanar företagen att framtidssäkra sin kompetenta personal.

Debattören uppmanar företagen att framtidssäkra sin kompetenta personal.

Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix/TT

Debatt2019-11-25 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Företagen skriker efter kompetens. Och de anställda ropar tillbaka att de gärna kompetensutvecklar sig för att stärka både företagets och sitt eget framåtskridande i en allt snabbare global konkurrens. 

Men vad är egentligen en kompetent person? Kanske ligger kompetensen i bilden av en kvinna eller man som har väldigt tydlig pondus och med bestämdhet pekar med hela handen, får alla till att lyssna med andakt och tro på det den säger.

Kompetens är så mycket mer än hur vi uttrycker oss. Kompetens är din kunskap, dina färdigheter och dina erfarenheter, men också din vilja och din förmåga att omsätta dessa till att lösa en specifik ålagd uppgift.

En undersökning som Unionen tagit fram visar att endast fyra av tio företag har tillräcklig digital kompetens för att bibehålla nuvarande konkurrenskraft de kommande åren.

Vem har inte hört någon kasta ur sig ordet kompetensutveckling lite slentrianmässigt på jobbet? När din arbetsgivare börjar prata om att arbetsplatsen behöver kompetensutvecklas är ni kanske på helt samma bana och överens om vad hen menar. Självklart ska vi öka kompetensen här på företaget tänker ni båda. 

Varför visar då samma undersökning trots det skriande behovet av digital kompetens att det är få företag som främjar de anställdas utveckling? Endast vart femte företag prioriterar de anställdas möjlighet till kreativitet och utveckling, enligt undersökningen. Och det riskerar att straffa sig.

I den rapida digitala värld vi lever i är det obönhörligt när kunskap blir obsolet och måste förnyas. Vi måste hänga med för att inte hamna på efterkälken gentemot omvärlden. Med vi menar jag att både företaget och den anställde, måste gemensamt erfara att ny kunskap är ett måste för att realisera de förändrade arbetsuppgifterna på arbetsplatsen. Därför är kompetensutveckling bra för alla. 

Vi som bor i Sverige är väldigt positiva till ny digital teknik och omfamnar den rentav menar undersökningen. Men vi får inte luta oss tillbaka och tro att tekniken sköter kompetensutvecklingen per automatik, så bra är den ännu inte. 

Kompetensutveckling är ett livslångt lärande och inte en kortsiktig fix och den måste bedrivas av företagen på ett strategiskt och systematiskt sätt. 

Unionen slår ett slag för och pekar ­­med hela handen för att företagen ska se till att framtidssäkra sin kompetenta personal.

Malin Engström, regionchef Unionen Öst