Låt samarbetet runt gymnasieinsparken fortsätta

Det är oansvarigt av Socialdemokraterna i Linköping att vilja förbjuda insparken.

En god inspark och fadderverksamhet innebär ett ansvarstagande från eleverna, skriver artikelförfattarna.

En god inspark och fadderverksamhet innebär ett ansvarstagande från eleverna, skriver artikelförfattarna.

Foto: Jasmine Hübinette

Debatt2021-09-21 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Insparken på gymnasiet har haft problematiska moment. Man kan dock tydligt se att de skolor med mest samarbete med sina elever minimerar risker för oönskade incidenter. 

Detta skulle Socialdemokraterna nog få reda på om man aktivt deltagit i den parlamentariska grupp som fanns eller tog kontakt med skolorna. 

Socialdemokraterna tror naivt att man från kommunens sida ska kunna få bukt på problemen genom ett förbud. Det är historielöst. Den som har observerat insparken under åren kan konstatera att om skolan tar avstånd från de elevledda aktiviteterna kan de inte heller ställa krav. 

Om inga elever är huvudansvariga och skolan inte kan ställa krav så kommer inte heller eleverna att respektera de vuxnas önskningar. Istället bör man lära från de skolor där fadderverksamheten får beröm nationellt. Berzeliusskolans inspark är inte del av stöket och är dessutom IQ-certifierad. En inspark helt utan droger och alkohol. 

Insparken som är ledd av elever är också något annat än vad anställda kan genomföra. De unga som börjar gymnasiet är i en osäker fas på väg att bli vuxna. Det är nu många upplever sin första frihet från föräldrarnas eller skolans övervakning. 

Att hitta sina nya sammanhang, roller och gränser är därför otroligt viktigt. De kommer naturligt försöka med detta utanför vuxnas kontroll. Det är därför viktigt att man hittar förebilder som är i liknande ålder. Dessa förebilder kan, och ska, överföra en kultur av respekt och gränser. En kultur som skolan genom ett samarbete kan påverka. 

En god inspark och fadderverksamhet innebär ett ansvarstagande från eleverna. En förälder ska kunna ställa någon till svars för aktiviteterna. Det kan man vid ett ordnat samarbete som på Berzeliusskolan. 

Det går däremot inte att göra om insparken genomförs utan skolans vetskap eller kontroll, vilket är vad som händer vid förbud. Då får polisen istället lägga resurser på att hitta de dolda ansvariga. 

Dessutom ger samarbete möjligheten till transparens och att föräldrarna faktiskt kan få en större inblick i deras ungdomars aktiviteter. 

Det finns problem med vissa skolors inspark, och våra unga vuxnas aktiviteter, men det blir inte bättre av ett förbud. Problemen försvinner inte av att man moraliserar över dem, undviker att konfrontera dem eller pratar om förbud. 

Det kräver ett samarbete mellan kommun, skola och fadderverksamhet för att göra de nya gymnasieelevernas inspark så bra som möjligt.