Inför tydligare krav mot elsparkcyklar

Elsparkcyklarna utgör ett stort hinder och en stor fara för personer med synnedsättning, när de hanteras som idag. Därför kräver Synskadades riksförbund Östergötland tydligare krav för hur de framförs och hur de parkeras, innan fler allvarliga olyckor sker.

Ett hjul som ligger ut över gångbanan utgör en stor fallrisk när en person med synnedsättning ska passera.

Ett hjul som ligger ut över gångbanan utgör en stor fallrisk när en person med synnedsättning ska passera.

Foto: Gustaf Månsson/SvD/TT

Debatt2021-07-24 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tänk dig att du har en bindel för ögonen och ska ta dig fram i Linköping med hjälp av din vita käpp. Då förlitar du dig på att du med hjälp av käppen kommer upptäcka hinder som står i din väg. Givetvis har du tränat in vägen från punkt A till punkt B ett antal gånger, så du vet vilka kännetecken du ska navigera efter. Det kan vara en trottoarkant, en husfasad. Du har gått vägen så många gånger att du känner dig säker på den och känner dig trygg med att ge dig ut själv, trots att du inte ser något.

Självklart kan det alltid finnas saker i vägen, ett vägarbete eller en uteservering, så du går alltid lite på helspänn när du är ute i stan utan att se något alls, vilket en levnadsnivåundersökning av Synskadades riksförbund från 2018 belyser ytterligare. Där framgår att 49 procent av personer med synnedsättning har värk i skuldror, nacke eller axlar, 46 procent har rygg eller höftsmärtor och knappt 50 procent ägnar mindre än en timme i veckan åt fysisk aktivitet.

Stillasittande är något som Region Östergötland med dess kommuner bör arbeta för att motverka nu när det är ”Friluftslivets år” 2021. Trots det var det ungefär 15 procent av personer med synnedsättning som aldrig rör sig ute i stadsmiljön på egen hand, enligt en annan undersökning från 2017. Så var siffrorna innan elsparkcyklarna tog över våra gator. Risken är att siffrorna har ökat under de senaste åren, eftersom folk känner sig osäkra på att gå ut i stadsmiljön, mycket på grund av elsparkcyklarna.

Ett hjul som ligger ut över gångbanan utgör en stor fallrisk när en person med synnedsättning ska passera, samma sak med en cykel som parkerats mitt på trottoaren. Vissa parkeras in till väggarna, vissa mitt på trottoaren. Båda två är stora hinder när du inte ser något, eftersom du ofta följer husfasaderna när du tar dig fram. Står de någon meter ut från väggen blir det också problem. Då missar du den troligen med käppen, som du följer väggen med, och riskerar att gå rakt in i cykeln istället, med skaderisk som följd.

Synskadades riksförbund Östergötland vet att Linköping kommun håller en dialog med företagen som hyr ut elsparkcyklarna och vi kräver att man snart kommer fram till en lösning som gör att cyklarna blir mindre farliga för alla, men främst personer med synnedsättning. Ett varningsljud på elssparkcyklar har exempelvis tagits fram i England. Det skulle behövas även här. Begränsade hastigheter på cyklarna kan styras med företagens teknik, precis som att vissa gator eller områden kan markeras som ”no parking zone” i apparna, så att det helt enkelt inte går att avsluta sin resa där. Ett sådant system har man bland annat testat i Malmö. Systemen som de olika leverantörerna använder pratar med varandra. Rödmarkeras en zon för ett företag, gör den det för de andra företagen också. Försöker man avsluta sin resa där går det inte och priset tickar på till strömmen tar slut i cykeln. Ett sådant system borde kunna fungera i Linköping också. 

Synskadades riksförbund Östergötland kräver tydligare krav för hur elsparkcyklarna framförs och hur de parkeras, så att personer med synnedsättning vågar sig ut i stadsmiljön igen, utan rädsla för att skada sig.