Turtätheten ger Ödeshög goda förbindelser

Östgötatrafiken har genomfört en trafikutredning där de föreslår fler täta och snabba förbindelser mellan Ödeshög och Mjölby med koppling till pendeltågen mot Linköping, Tranås och Motala. Det kommer att medföra att antalet resenärer ökar med 4  000 per år.

När det gäller utredningen av kollektivtrafiken som berör Ödeshögs kommun är det absoluta målet att förbättra förutsättningarna för både kommunen och dess invånare, skriver artikelförfattarna.

När det gäller utredningen av kollektivtrafiken som berör Ödeshögs kommun är det absoluta målet att förbättra förutsättningarna för både kommunen och dess invånare, skriver artikelförfattarna.

Foto: Mostphotos

Debatt2021-05-21 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till ”Målet måste vara att även landsbygden utvecklas” (7/5).

Utbudet av avgångar från Ödeshög mot Mjölby förväntas öka med cirka 28 procent om man räknar på utbudet för hela veckan, och med 33 procent om man endast ser till turerna på vardagar. 

Utbudet av turer mot Mjölby kommer i Hästholmen öka med cirka 40 procent på vardagar och i Väderstad/Hogstad med cirka 18 procent på vardagar jämfört med idag. Ödeshög får i princip halvtimmestrafik till Mjölby i högtrafik och entimmes trafik resten av dagen.

Vi vet att en attraktiv kollektivtrafik går snabbt och ofta. För oss är det viktigt att även mindre kommuner som Ödeshög har tillgång till det eftersom kollektivtrafiken är ett viktigt verktyg för att bidra till regional utveckling i hela länet. 

När det gäller utredningen av kollektivtrafiken som berör Ödeshögs kommun är det absoluta målet att förbättra förutsättningarna för både kommunen och dess invånare.

För att skapa utrymme för dessa förbättringar sker förändringar på några av de befintliga linjerna. Fyra linjer mellan Mjölby och Ödeshög slås ihop och förstärks genom fler turer.

Linjen mot Saab har drygt 10 resenärer och innebär en parallellkörning med pendeltåget, och föreslås därför läggas ner för att frigöra resurser till det utökade utbudet mot pendeln. Likaså busslinjen till Tranås som har lågt resande.

Det politiska beslutet över hur trafiken i Ödeshög ska se ut från 2024 fattas av trafik- och samhällsplaneringsnämnden i verksamhetsbeställningen, som inte tas förrän i höst i år. 

Utredningens förslag grundar sig i Region Östergötlands politiska mål för kollektivtrafiken, som antogs av regionfullmäktige i november 2020. 

Klimatneutralt resande, fler som väljer kollektivtrafik och ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar är några av målen. När trafikutredningar tas fram ligger de regionala målen som grund, tillsammans med kommuners planer och SCB:s befolknings- och pendlarstatistik. 

Bedömningen är att med den turtätheten till och från Ödeshög som föreslås kan Ödeshög på riktigt erbjuda goda kollektivtrafikförbindelser som möjliggör högkvalitativ arbetspendling både till och från Ödeshögs kommun. 

Större delen av Ödeshögs befolkning får tillgång till en utökad linjelagd trafik mot Mjölby jämfört med idag. Avslutningsvis, önskar vi en god dialog med Ödeshögs politiker inför beslutet i höst.