Målet måste vara att även landsbygden utvecklas

Återigen står vi inför faktum att busslinjer på landsbygden ska avvecklas. För Ödeshög betyder det att Östgötatrafiken tänker lägga ner 4 av 6 linjer.

Upplevelsen av att vara en olönsam del av Östergötland är tröttsam. Nästan 50 procent av vår befolkning bor på landsbygden och en stor del av dem förlorar sin linjebundna trafik, skriver gruppledarna för samtliga partier i Ödeshögs kommunfullmäktige.

Upplevelsen av att vara en olönsam del av Östergötland är tröttsam. Nästan 50 procent av vår befolkning bor på landsbygden och en stor del av dem förlorar sin linjebundna trafik, skriver gruppledarna för samtliga partier i Ödeshögs kommunfullmäktige.

Foto: Lovisa Lindstrand

Debatt2021-05-07 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Återigen står vi inför faktum att busslinjer på landsbygden ska avvecklas. Samma enkla svar förföljer oss som bor utanför de stora tätorterna; ”vi följer de politiska målen som är att det ska vara bäst för flest och det ska gynna hela Östergötlands utveckling” och nästa givna svar är att ”vi bedömer inte att det finns möjlighet att utveckla resandet utmed de nedläggningshotade linjerna”. För Ödeshög betyder det att Östgötatrafiken tänker lägga ner 4 av 6 linjer.

Upplevelsen av att vara en olönsam del av Östergötland är tröttsam. Nästan 50 procent av vår befolkning bor på landsbygden och en stor del av dem förlorar sin linjebundna trafik. Vi frågar oss om vi ingår i det Östergötland som ska utvecklas och växa?

Ödeshögs kommun har lagt fram förslag som skulle stärka utvecklingen i vår del av länet och gynna hela regionen men inte fått något gehör. 

- Expressbussar utmed E4:an som ett komplement till tågtrafiken.

Ödeshög har tryckt på vikten av att använda en av våra viktigaste transportstråk E4:an till att köra expressbussar till Linköping som kan ge Ödeshögs och fler kommuners invånare möjlighet att pendla till de stora arbetsplatserna i Linköping såsom Saab, Mjärdevi och universitetssjukhuset. 

Att låta expressbussarna knyta ihop Linköping och Jönköping skulle ge stora möjligheter för arbets- och studiependling och skulle gynna kompetensförsörjningen i båda länen. Det finns attraktiva boenden i vår kommun och färdiga planer för fler bostäder både i tätort och utmed Vättern. 

Att utveckla expressbusstrafiken skulle ge större möjlighet att utveckla även orterna utan tågtrafik. Enligt ledande politiska företrädare i regionen finns det expressbussar från alla tätorter i länet till Linköping eller Norrköping. Dock har de missat att den expressbuss som idag trafikerar Ödeshög nu tas bort enligt förslaget från Östgötatrafiken.

- Utveckla samarbetet över länsgränsen till Jönköping, utveckla Tranåslinjen.

I förslaget till den nya regionala utvecklingsstrategin riktas uppmärksamheten mot Södermanland. Om hela Östergötland ska utvecklas så måste vi se till fler funktionella samband än mot Stockholm och Mälardalen. 

Ödeshög upplever att samarbetet med Jönköpings län är obefintligt. 2016 förlorade kommunen trafiken mot Gränna och Vadstena, nu är planen att även Tranåslinjen ska läggas ned 2024. Tranåslinjen är avgörande för de gymnasieelever som bor utmed linjen för att kunna ta sig till någon av gymnasieskolorna. 

Det finns idag en betydande arbetspendling till Tranås men de få bussturerna gör det inte möjligt att arbetspendla med linjen. Det är också viktigt att se konsekvenserna i sin helhet för våra medborgare, där exempelvis våra äldre inte längre kommer kunna åka färdtjänst till Tranås när linjen läggs ned. Närtrafik är inte ett alternativ då den inte trafikerar över länsgräns.

Ödeshögs kommun anser att det är dags att politikerna i Östergötland sätter mål som gör att även de mindre orterna och landsbygden kan utvecklas. Regionen behöver ompröva urbaniseringen som överordnad trend och arbeta för hela regionen. 

Redan före pandemin ökade trenden att vilja flytta ut från de större städerna till de mindre orterna och landsbygden. Det är dags att låta fina ord bli handling när man säger att hela länet ska utvecklas. 

Det skapas genom goda livsvillkor och god tillväxt i hela regionen. Kollektivtrafik är en viktig faktor för människor idag och styr till del var man bosätter sig. Därför har den som styr kollektivtrafiken stor makt över kommunernas samhällsplanering och framtid.