– Jag jobbar efter några olika spår och hoppas kunna hitta en lösning så snart som möjligt. Men just nu har jag ingenting klart.
I garaget ute i Hackefors är det helt tomt. Den Alfa Romeo har körde i STCC under ett antal säsonger och som varit till salu i fem år har till slut sålts.
– En svensk kille som bor i Grekland och kör lite racing på hobbynivå tog den.
Även den Dacia han åkt de senaste säsongerna i STCC med har försvunnit.
– Den gick till Rumänien och killen som köpte den kommer köra backtävlingar där nere. Dacia är det absolut största bilmärket på gatorna i Rumänien så den bilen kommer nog att väcka uppmärksamhet där.
Därmed finns det gott om plats för en ny bil i lokalerna. Huvudspåret, säger Mattias, är att fortsätta i STCC som till i år inför det nya reglementet TCR.
– Om jag ska vara med vill jag göra det fullt ut, med en konkurrenskraftig bil och en konkurrenskraftig budget. Dacia/Renault som jag haft ett samarbete med i flera år ville gärna fortsätta, problemet är bara att de inte bygger någon bil.
Då är alternativen just nu två. Antingen att ta ett sabbatsår, eller köpa en bil av ett annat märke och jaga ihop en driftbudget.
– Jag vet inte hur det skulle kännas att stå bredvid och titta på. Jag känner mig inte riktigt redo för det och jag tror att det är svårare att komma tillbaka efter ett uppehåll.
Att köpa ett annat bilmärke betyder ett tufft arbete att få ihop de pengar som krävs för att åka mästerskapets sju tävlingar.
– Det är ett svårt läge, absolut, och klockan tickar på. Det är inte mer än drygt 100 dagar kvar till premiären. Men vi har varit ute sent förut, så jag har inte gett upp än.