Vi tar det publikmässiga först.
– Jag vill påstå att det aldrig har varit så mycket folk på den här sträckan som det var i år, menar banchefen Urban Wahlberg. Vi beräknar att det var runt 5 000 personer här i kväll, det var knökafullt med folk överallt.
Han kallar det utan omsvep succé, även om åsikterna om att köra så korta sträckor som en kilometer mellan halmbalar på cykelbanor, går vitt isär bland förare och kartläsare.
– Det vet jag, säger Wahlberg. Men jag vill säga att det här är nödvändigt, för publikens skull. Annars behöver vi inte vara inne i städerna överhuvudtaget, på något sätt. Vi måste ta sporten till publiken och bjuda på lite show, så är det bara. Det är oerhört viktigt att vi visar upp vår sport för en publik som kanske inte har hittat oss än.
"Odugligt"
Daniel Damberg, SMK Motala, har dock sin åsikt klar.
– Odugligt. Nä, fy fasen. Mickey Mouse-sträcka säger vi. Med vår stora Volvo är det helt värdelöst och i morgon ska vi köra den två gånger till, på slitna grusdäck. Det blir inte kul.
Efter första dagens två sträckor var han ändå nöjd med prestationen, som gav en niondeplats i klassen, trimmat tvåhjulsdrivet.
– Bästa bakhjulsdrivna bil, det är egentligen vårt första mål att vara. Så jag är nöjd, det är jag. Man ska komma ihåg att det här är kanske den tuffaste klassen av alla, de som är med här åker oerhört fort.
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, tävlar sparsamt numera men har fått ihop sin bil till den här tävlingen och är hyfsat med efter de två första sträckorna.
– När man åker så lite som vi gör kan man inte räkna med att vara med längst upp. Vårt mål blir att vara med ända in till mål och vara snabbare för varje sträcka som går.
Åhl
in i ledning
Rallyts ledare efter första dagens två sträckor är inte oväntat Fredrik Åhlin, Värmlands KC, som ses som storfavorit. Han har hela 16 sekunder ner till norrmannen Frank Tore Larsen, en evighet i de här sammanhangen.
– Det var en bra start, absolut. Men det här är bara som att ha spelat första perioden av tre i ishockey. Mycket kan hända i de två som är kvar.
Han sa att han inte sparat så mycket på farten den första dagen.
– 98 procent skulle jag säga. Men jag tror att vi kan åka lite fortare till under andra dagen om vi tar det lite lugnare. Det var rätt mycket attack på den här första skogssträckan och kan vi hitta en lite lugnare stil, lite mer harmonisk körning, kan vi höja tempot lite till.
Hans ord om den kritiserade stadsträckan lät:
– Utan publiken finns inte sporten. Det här är jättebra för de som inte har möjlighet att ta sig ut i skogen. Jag gillade det inte i början heller, men jag har lärt mig tycka om det.