Ny kurva kan avgöra STCC-tävlingen

Kvällsrace och kortare bana. Mycket är nytt när STCC kommer till Mantorp på torsdag kväll.

Mattias Andersson lurar på hur han ska ta den nya kurvan när STCC kommer till Mantorp park på torsdag kväll.

Mattias Andersson lurar på hur han ska ta den nya kurvan när STCC kommer till Mantorp park på torsdag kväll.

Foto: PETER CALÉN

RACING2015-06-24 11:21

– Bara att vara på Mantorp igen är kul, säger Linköpingsföraren Mattias Andersson.

Vi träffas på banan vid Mantorp park för ett snack inför torsdagens tävling. Och då går det förstås inte att undgå att snacka om den stora nyheten för alla förare, och för publiken. Nämligen att man kortat av bansträckningen och därmed kapat cirka 30 sekunder på varvtiderna.

– På långa varvet gör vi runt 1,17, här skulle jag gissa på att varvtiden blir ungefär 47 sekunder, säger Mattias.

Med förkortningen följer också en del nya utmaningar. Ett nytt sätt att köra och ett nytt sätt att tänka. Det blir en ny kurva efter den långa rakan (den så kallade dragsterrakan) som kommer sätta prägel på hela varvet.

– Det kommer bli lurigt och samtidigt bra omkörningsmöjligheter här.

Följ med när Mattias Andersson beskriver banan och testar den nya kurvan.

Två vägar att välja

Han beskriver tydligt hur man kan välja två vägar genom kurvan. Antingen ligga långt till vänster i slutet på rakan för att ta höjd eller långt till höger för att ta kortaste vägen.

– Båda sätten får konsekvenser för hur man kommer ut på start- och målrakan och hur mycket fart man får med sig där. Och det avgör möjligheterna till omkörningar i den första kurvan.

Det finns också två sätt att åka genom kurvan.

– Man kan enkelt beskriva det som att antingen ta den som ett U, en lång svepande linje, eller som ett V, där man kör mer rakt in, bromsar, och kör rakt ut. Sen finns det olika grader av U och V, men det är kanske lite för nördigt att gå in på, säger han och ler.

– Utgången av kurvan är också doserad åt fel håll, därför finns det en risk att man får ett litet släpp när man drar på gasen och därmed sätter bilen i muren till vänster som kommer ganska fort.

Mest högerkurvor

Den nya bansträckningen gör också att det bara blir en vänsterkurva på varvet, resten till höger.

– Det gör att man får fundera lite extra på inställningar av bilen för att få temperaturerna i däcken att vara så lika som möjligt.

Det blir också en intensiv dag där bilarna, om man gör bra kval, kommer vara ute sex gånger på en och samma dag med tester, kval och två heat.

– Det blir en tuff dag för oss förare. Vi börjar tidig morgon och håller på till sen kväll, med fullt fokus i princip hela tiden.

Att avgöra en tävling på kvällstid är nytt för STCC och Mattias välkomnar det.

– Jag tror på det. Det man hört från folk är bara positivt, det är ingen som undrat vad tusan vi håller på med. Sen hoppas jag att det kommer mycket folk.

En som inte dyker upp är prins Carl Philip. Han är på smekmånad efter sitt bröllop, och enligt presschefen på Polestar, Johan Meissner, kommer hans bil att stå still.

För Mattias del inleddes hans säsong succéartat med dubbla tredjeplatser i Skövde. I Anderstorp senast gick det tyngre.

– Nu hoppas vi att komma tillbaka till Skövdeformen och vara med redan från start, på första testet. Jag siktar på pallplats igen och drömmer givetvis om att ta första segern i den här biltypen.

STCC Mantorp park

Tidsprogrammet:

9.00 Test V8 Thundercars, Clio Cup JTCC, Porsche Carrera Cup

11.00 STCC test

11.40 Kval Clio Cup JTCC, Porsche Carrera Cup

13.20 STCC test

14.00 Kval V8 Thunder Cars

14.30 Race 1 Clio Cup JTCC, Porsche Carrera Cup, V8 Thunder Cars

16.05 Q1 STCC

16.25 Q2 STCC

19.00 STCC race 1

19.40 Race 2 Clio Cup JTCC, Porsche Carrera Cup , V8 Thunder Cars

21.15 STCC race 2

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!