Linköpingsföraren hamnade i motvind redan efter lördagens första kvalåk. Han körde i mål på 13:e plats och fick därmed utgå från den 13:e startrutan i söndagens samtliga tre finalheat.
Det första heatet slutade katastrofalt. Andersson vek av åt vänster direkt efter starten, men där hade Andreas Ahlberg fått motorstopp, så Andersson blev en av fem förare som tvingades bryta direkt efter en rejäl kollision.
– Mekarna gör sedan ett jättejobb under de två timmarna fram till nästa heat. Med några minuters marginal hann vi komma till start, säger Mattias Andersson.
Han kom tillbaka med en sjundeplats i heat två, men slutade på plats 14 i heat tre efter att ha råkat ut för en punktering under loppet.
– Det var inte helgen jag hade drömt om, men så är livet ibland. Jag tycker faktiskt vi har haft mycket otur den här säsongen, saker vi inte har kunnat rå för. Det är små marginaler, som att snubbla på en häck med en millimeters marginal i häcklöpning.
Andersson ställer sig också frågande till det nya regelverket, där man jämnar ut bilarnas vikt och motorns effekt.
– Vår bil var tyngst och hängde inte med. Jag kan tycka det är lite orättvist, att man istället bör bedöma prestandan utifrån svenska resultat och inte internationellt, säger Andersson, som kör för Honda Racing Sweden.
Heatsegrare i Falkenberg blev Fredrik Blomstedt, Fredrik Ekblom och Johan Kristoffersson. Robert Dahlgren samlade dock mest poäng och rycker nu i totaltabellen.