En vacker resa i modets historia

Handsydda skor, skira 20-talsklänningar och hattar som hämtade ur tv-serien Downton Abbey. ­Anne-Charlotte Weinhardt plockar då och då fram den digra klädsamlingen som hon och hennes s­yster ärvt och visar den för besöksgrupper. Paus fick en inbjudan. Och lite hjärtklappning.

Foto: Mikael Svensson

PAUS2015-01-10 09:00

Anne-Charlotte Weinhardts morfars syster hette Hedvig Ulfsparre (1877–1963) och blev en av pionjärerna i det tidiga 1900-talets framväxande Hemslöjdsrörelse. Hon var en av dem som försökte ta tillvara äldre föremål och hantverkskunnande samtidigt som i­ndustrialisering och framåtblickande gjorde kulturbevarande omodernt.

Hedvig Ulfsparre var värdinna på H­ofors herrgård i Gästrikland och när hennes arbetsgivare, brukspatron Per Eriksson avled 1928, ärvde hon och hennes syster Lotte herrgården Kungs­gården av honom.

Utrymmet kom väl till pass. Hon samlad­e textilier och lät också väva upp t­yger efter gamla mönster. På så sätt gav hon arbete åt bygdens kvinnor. Hennes samling kom att bli norra Europas störst­a textilsamling i privat ägo med över 10 000 föremål. Hon testamenterade den till Nordiska museet, som lät bygga­ en filial för den, Textilmuseeti Högbo. Där fanns den från 1983 till dess musee­t lades ner 2004. I dag finns samlingen på Länsmuseet i Gävleborg.

Anne-Charlotte Weinhardt och h­ennes familj tillbringade mycket tid på Kungsgården och hon minns rum så till brädden fyllda av textilier att det bara gick smala gångar däremellan.

– En del av samlingen har spillt över på mig, berättar hon, när vi besöker henn­e under en av de visningar av ärvda­ kläder och textilier som hon då och då arrangerar i sitt hem.

Rummen har fyllts av klänningar, hattar­, handskar, skor, spetsar och hemtextil. Det är rena nöjesparken för oss som får hjärtklappning av sköra siden­tyger, omsorgsfullt handsydda detaljer och vackr­a draperade fall. Plaggen och accesso­arerna kommer inte bara från Hedvig Ulfsparre utan också från Anne-Charlottes mormor och mamma.

Det blir till en resa genom mode­historien från sent 1800-tal fram till 1940- och 50-talet.

Vi som är där uttrycker förtjusta små ljud över en samling tunna, ­smala handskar i olika färgställningar och med knappar längs handleden. För att snabbt inse att de i bästa falla passar på en barnhand i dag.

– Man broderade ju bara, så man hade inte så tjocka händer, säger Anne-­Charlotte och ler menande. Men ­handskar skulle man ha, flera par till garderobens olika kreationer.

Vi går runt bland rummen där Anne-­Charlotte hängt upp klänningar, c­aper och sjalar från olika tidsepoker. Det sena 1800-talets klänningar var formade­ för en kvinna som skulle leva ett tillbakahållet liv. Hud skulle täckas av långa ä­rmar och fotsida kjolar. Midjan snördes åt och bakdelen puffades med turnyr. Under bar man en hel uppsättning underkläder: liv, snörkorsett, mame­lucker, strumpeband, strumpor och flera underkjolar.

Med 20-talet börjar man så smått att lättapå korsetterna. Midjan flyttar ner och silhuetten blir rymligare. Man ­lägger krutet på broderier med pärlor och ­paljetter eller utsmyckar med fransar och band. Hos Anne-Charlotte finns fleraexempel på just detta. Såsom en vadlång, vit – nästan transparent klänning att bära över ett klänningsfodral, kanske inspirerad av Parisdesignern Paul Poiret, som införde just detta mode. Färgsättningen påminner dock snarare om allmoge. Broderierna i blått har krävt ett skickligt handlag i ett så tunt tyg.

Några av Hedvig Ulfsparres klänninga­r gömmer insydda hemlig­heter som vittnar om uppfinnings­rikedomen och sparsamheten i t­idig 1900-talsdesign. Tyngder har fästs inut­i plagg för att ge rätt fall och hålla till e­xempel en halsringning på plats. På en storrutig ensemble med klänning och jacka är hela bakstycket sytt i ett enklar­e, vitt tyg, eftersom det ändå inte skulle synas. Ett praktiskt sätt att spara på det fina tyget.

Under det tidiga 1900-talet började ­också intresset för sport och friluftsliv att växa fram. I ett av rummen har Anne-Charlotte lagt fram gymnastik- och badkläder från 30- och 40-talet. De är till­verkade i ull och bomullsjersey. Opraktiskt tänker vi, men då får man ha i åtank­e att badkläder kring sekelskiftet varit heltäckande.

Det var i slutet­ av 1800-­talet som män och kvinnor började bada tillsammans och behovet av bad­kläder uppstod. Först omkring 1915 började trikå­baddräkter dyka upp. Några­ år tidigar­e hade den australiska ­simmerskan Annette­ Keller­man arresterats för att ha burit baddräkt offentligt.

Kellerman kämpade för kvinnors rätt till baddräkt. Enligt henne drunk­nade fler kvinnor varje år på grund av sina badkläder än på grund av kramp. Hennes modiga tilltag kom att rädd­a liv. Kanske något att tänka på nästa gång man ojar sig över en ny baddräkts­säsong.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!