Nya sms-biljetter får kritik

På fredag förändras betalningen för sms-biljetter på tätortsbussarna. Ett nytt beställningsnummer och en obligatorisk registrering gör resandet krångligare, men priserna är desamma.

Att betala med sms-biljett i tätortstrafik förändras från och med fredag.

Att betala med sms-biljett i tätortstrafik förändras från och med fredag.

Foto: Peter Jigerström

ÖSTERGÖTLAND2013-01-30 07:14

Möjligheten att betala med sms på bussen infördes i Östgötatrafiken för cirka fem år sedan. Sms-biljetten gjorde det möjligt att spontant hoppa på en buss utan laddat busskort eller kontanter, vilket var särskilt smidigt för tillfälliga besökare.

För ett par år sedan togs möjligheten att betala med kontanter på bussen bort och från och med fredag försvåras de enkla resorna ytterligare, när alla resenärer först måste ha registrerat sitt telefon- och personnummer för att kunna köpa en sms-biljett på bussen.

Registrering på två sätt

Registreringskravet beror i botten på EU-direktiv från 2010 för att förhindra penningtvätt, vilket i sin tur har lett fram till nya lagar och förordningar som kräver att varje köpare ska kunna identifieras. För att ingen ska kunna vara anonym kommer registreringen i det nya systemet att vara kopplat till personnummer.

Det finns två sätt att registrera sitt kort på, genom www.smsreg.me eller genom en förenklad registrering via mobilen.

Med internetregistreringen kan man välja om man vill betala med faktura eller bankkort. Med det förenklade alternativet kan man bara betala med faktura och kommer därför inte undan avgiften på nio kronor per faktura. Man kan registrera sig på internet senare, om man har gjort en förenklad registrering.

En faktura för familjen

Barn och ungdomar under 18 år kan inte göra registreringen själva och flera mobilnummer kan kopplas till samma betalare, vilket kan vara smidigt för föräldrar som får en och samma faktura för hela familjen.

– En annan fördel är att man nu kan beställa sms-biljetter även ifrån en företagstelefon, då registreringen hör samman med personnummer i stället för telefonnummer. Men i övrigt är förändringen inte till det bättre, vi gillar inte förändringar som leder till försämringar, säger Sylvia Rydström, kommunikationschef på Östgöta-trafiken och fortsätter sedan:

– Det kommer att bli krångligare, men vi måste hålla oss till lagen. När registreringen väl är gjord fungerar köpen somtidigare.

Östgötatrafiken är inteensamma om att vara kritiska till förändringen. Det nya systemet har väckt mycket debatt i sociala medier för att inkränkta på den personliga integriteten och för att försvåra resandet i regionen, till exempel för turister eller personer utansvenskt personnummer. För att välja faktura krävs det även att man inte har några kreditanmärkningar.

Mobill vann upphandling

Det är för att avtalet med den nuvarande leverantören snart går ut som Östgötatrafiken har behövt göra en ny upphandling. Det har resulterat i leverantören Mobill, sms-tjänsten smsreg.me och ett nytt beställningsnummer, 070-091 0091.

Vid köp av en sms-biljett har man den senaste tiden fått ett meddelande tillbaka om att mobila betalningar från 31 januari kommer att skötas av Wywallet. Detta meddelande skickas ut av teleoperatörerna och inte av Östgötatrafiken, vilket har fått många att felaktigt tro att det är på Wywallet man ska registrera sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om