SJ vill öka trafiken med 50 procent

Nu ska det bli fler tågavgångar från Östergötland, till Stockholm och Köpenhamn. I alla fall om SJ får som de vill.

I nästa års tidtabell vill SJ ha fler snabbtågsavgångar från Östergötland till Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn, säger Petter Essén, affärschef på SJ.

I nästa års tidtabell vill SJ ha fler snabbtågsavgångar från Östergötland till Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn, säger Petter Essén, affärschef på SJ.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2018-04-26 11:05

SJ kallar det för en storsatsning på sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn. I nästa års tidtabell vill man ha fler snabbtågsavgångar mellan Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn. SJ har lämnat in en ansökan om en utökning till Trafikverket.

– Det här är bara början. I en förlängning vill vi utöka antalet platser med 50 procent, säger Petter Essén, affärschef på SJ.

Nu finns det 15 avgångar mellan Stockholm och Malmö. Med två nya avgångar om dagen, en mot Stockholm och en mot Malmö, i nästa års tidtabell kan det bli ett tåg i timmen hela dagen mellan de två städerna. På fredagar och söndagar skulle det bli ytterligare en avgång, det vill säga 17 avgångar mellan Stockholm och Malmö. SJ vill även öka antalet tåg som fortsätter över till Köpenhamn, från dagens fem avgångar till sex avgångar under 2019. Resorna till Köpenhamn har under våren ökat med över 30 procent. – Utökningen är en del av den långsiktiga satsning vi nu påbörjat för att ännu bättre binda ihop Stockholm, Östergötland, Småland och Öresundsregionen, säger Petter Essén.

För alla som pendlar mellan Norrköping och Stockholm blir det en ny snabbtågsavgång på morgonen klockan 07.19. Det är ett tåg som redan åker från Malmö till Stockholm och stannar i Linköping, men hittills har det inte haft stopp i Norrköping.

Hur sannolikt är det att er ansökan går genom?

– Vi tror att det är högst sannolikt. Vi har gjort en gedigen undersökning innan vi har föreslagit de nya avgångarna och våra förslag kolliderar inte med andra operatörer. Men vi vet inte hur de andra operatörerna vill förändra sina tidtabeller nästa år. Därför är det möjligt att det kan uppstå vissa "konflikter", men det brukar operatörerna kunna lösa genom att flytta på avgångstiderna någon minut, säger han.

Förutom att rusta upp samtliga (36 stycken) X 2000 tåg för 3,5 miljarder har SJ även sedan tidigare beslutat att köpa helt nya snabbtåg med en toppfart på 250 kilometer i timmen. De nya tågen ska rymma omkring 350–400 resenärer och beräknas vara på spåren 2022.

Det är trångt på spåren, och flera bolag konkurrerar om utrymmet. Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket och ett första beslut väntas bli klart i början av juli. Men det kan innehålla olösta konflikter som operatörerna brukar försöka lösa. Det slutgiltiga beslutet fattas i september. Nya tabellen ska gälla från 9 december.

ulrik.svedin@ostgotamedia.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!