Var tredje 112-samtal en felringning

SOS Alarm tar emot ungefär tre miljoner samtal varje år. Dryga miljonen av dessa är inte av akut behov av hjälp, det visar en undersökning av SOS Alarm.

Hallå? SOS Alarm tar emot ungefär 100 000 busringningar per år.

Hallå? SOS Alarm tar emot ungefär 100 000 busringningar per år.

Foto: Jeppe Gustafsson

Östergötland2017-12-28 16:03

28 procent av SOS larmsamtal i Östergötland förra året bestod av felringningar. En felringning betyder att allmänheten ringer in ärenden som inte är akuta.

– Samtal som bör gå till 1177 eller 114 14 är de vanligaste felringningarna. Om du undrar vad din dotters röda prickar är – då ska du ringa 1177. Och 114 14-samtalen kan vara att någon har blivit av med bildäcken och ringer oss för att det är kö hos polisen. Det är inga nödsituationer, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm.

Den stundande nyårsnatten kommer öka pressen ytterligare på landets larmcentraler. Förra nyåret ringde 333 personer till SOS Alarm i länet mellan klockan 21–04, jämfört med 105 personer en genomsnittlig sjutimmarsperiod.

– Alkohol och raketer är en extremt dålig kombination. Raketer sätter eld på bostäder och flyger upp på balkonger. Folk gör sig illa i händer eller i ansiktet. Det händer att folk skjuter iväg raketer på andra människor. Annat som händer är att folk ligger nedkylda ute, alkoholförgiftade. Det är några vanliga scenarion under nyår, säger Anders Klarström.

SOS Alarm har under året även fått in larm som "Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds”. Eller den vanligare "Jag har tappat bort min kompis, kan du koppla mig?".

– Vissa ringer även och frågar om vi har en ambulans i närheten för att de inte får tag på taxi. Så tänk efter en extra gång om du faktiskt befinner dig i en nödsituation. Varje sekund som våra operatörer måste prata om icke-nödsituationer försvinner tid för folk som verkligen behöver hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!