Vägarbete allt oftare ett nattjobb

Trafikverket förlägger allt fler vägarbeten nattetid. Allt i ett försök att få bukt med olyckorna i samband med arbetena.

Köer. Ett skäl till att man valt att flytta beläggninsgarbeten till natten är för att man vill undvika köer.

Köer. Ett skäl till att man valt att flytta beläggninsgarbeten till natten är för att man vill undvika köer.

Foto: Håkan Sjöström

Östergötland2017-08-07 14:30

I Sverige inträffade 3 958 trafikolyckor med personskador i anslutning till olika typer av gatu- och vägarbeten under perioden 2003–2015. Allt detta enligt en rapport från Trafikverket. För att komma åt riskerna har Trafikverket i Östergötland flyttat en del av produktionstiderna till nattetid.

– Vi har gjort förändringen av två skäl. Dels för trafikanternas skull. Det blir stora köbildningar när vi jobbar. Men vi har också gjort det eftersom det inträffade några incidenter under våren i samband med att vi skulle göra vägmarkeringar. Våra fordon som varnar för vägarbete blev påkörda vid tre tillfällen. Det handlar om säkerheten för vägarbetarna, säger Niklas Sundström, projektledare hos Trafikverket för beläggningsarbetena i Östergötland.

Förändringen man gjort i Östergötland innebär att arbetena sker i stort sett mellan klockan 20.00–05.00. Alltså efter och före när de stora strömmarna av trafik sker. Niklas Sundström ser inte bara fördelar med förändringen.

– Produktionstakten påverkas självklart när arbetet sker nattetid. Det tar helt enkelt längre tid att bli klar. Det kostar pengar. Sen är trafiktempot ett annat på natten. Vi upplever att hastigheterna ökar och uppmärksamheten blir sämre, säger han.

Niklas Sundström är försiktig att uttala sig om Trafikverket ska öka mängden nattarbeten i en kommande framtid. Han påpekar att många kontrakt redan i dag kräver att arbetet sker nattetid.

– Så länge tempot är högre på nätterna och en del som kör håller på med annat än att ha koll på trafiken kommer riskerna att kvarstå. Både dagtid och nattetid.

Har du några råd till den som kör förbi ett vägarbete?

– Visa hänsyn och håll inte på med mobiltelefonen. En bil hinner rulla många meter på de sekunder det tar att kolla ett meddelande. Se till att hålla koll på trafiken och inget annat, säger Niklas Sundström.

Hänsyn. Vägarbete är ett utsatt jobb. Enligt statistik från Trafikverket dog sex vägarbetare och 39 skadades svårt i jobbet mellan 2003-2015.
Hänsyn. Vägarbete är ett utsatt jobb. Enligt statistik från Trafikverket dog sex vägarbetare och 39 skadades svårt i jobbet mellan 2003-2015.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!