29 busslinjer hotade – hela listan

29 busslinjer ska läggas ner på den östgötska landsbygden. Det föreslår Östgötatrafiken till de ansvariga politikerna.

29 landsbygdslinjer läggs ner, snligt Östgötatrafikens förslag.

29 landsbygdslinjer läggs ner, snligt Östgötatrafikens förslag.

Foto: Jeppe Gustafsson

Östergötlands län2015-03-26 13:20

Bakgrunden är att Region Östergötland (tidigare landstinget) har som mål att högst 50 procent av kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad. I dag är den andelen cirka 60 procent.

För att nå målet vill Östgötatrafiken lägga ner en del olönsamma landsbygdslinjer för att i stället kunna sätta in fler bussar i stadstrafiken, där det i dag är trångt på vissa linjer i rusningstrafik.

Alla linjer där mindre än 20 procent av kostnaderna täcks av biljettintäkter granskas. Sammanlagt rör det sig om drygt 100 linjer och i ett första skede har nu hälften av dem analyserats. Det är de linjer där kontraktet med entreprenörerna går ut nästa år och som därför ska upphandlas på nytt.

– Vi har linjer där biljettintäkterna bara täcker ett par procent av kostnaderna. Det händer att bussar går helt tomma, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

29 av linjerna föreslås läggas ner och en rad andra linjer få minskad trafik. Men enligt Eva Jylltorp är det inte att se som en besparing utan som ett sätt att utveckla kollektivtrafiken.

– Vi vill använda de pengar vi har på ett smartare sätt och öka resandet i regionen.

De som bor längs de hotade busslinjerna ska inte lämnas helt i sticket. Redan tidigare har det funnits anropsstyrd trafik på sina håll och nu ska det införas i hela länet under namnet Närtrafik. Enligt Östgötatrafikens förslag ska alla som bor minst två kilometer från en hållplats kunna beställa en resa.

– Detta kommer att kunna göras under vissa tider, exempelvis 9–13 och 17–21. Det är för att kunna utnyttja våra fordon och chaufförer på ett effektivt sätt. Närtrafiken är alltså inte tänkt för studie- och jobbpendling, kommenterar Eva Jylltorp.

En del linjer som har en hög andel grundskoleelever kan komma att tas över av kommunerna, eftersom det är de som enligt skollagen har ansvaret för skolresorna. Östgötatrafiken kommer nu att diskutera förslaget med berörda kommuner.

Slutgiltigt beslut i frågan kommer att fattas av trafik- och samhällsplaneringsnämnden i september.

Här är listan på alla linjer som föreslås läggas ner:

418 Finspång-Mo gård

439 Sandviken-Åby-Bråvikens industriområde

445 Östra Husby-Kuddby-Häradshammar

453 Söderköping-Hösterum-S:tAnna-Lagnö

458 Norrköping-Jonstorp

485 Skärkind-Kimstad-Skärblacka-Vånga

506 Gistad–Östra Skrukeby–Linghem

515 Linghem–Tallboda (läggs ner i augusti 2015)

529 Ljung–Ekhult–Ljungsbro

544 Älgbosätter–Sandebo–Norra Fjälla–Skeda Udde

553 Pukeberg–Visätter–Tunakorset

570 Vikingstad–Västerlösa–Björkeberg (viss trafik överförs till linje 573)

535 delen Valdemarsvik-Falerum. Linjen behålls Falerum-Åtvidaberg

547 Rimforsa-Björkfors-Hycklinge

548 Kisa-Björkfors

580 Hycklinge-Horn-Vimmerby

610 Sträckan Vadstena–Ödeshög

619 Motala-Lemunda-Nedralid

621 Motala-Karlsby

622 Österstad-Borensberg

624 Klockrike-Borensberg

625 Klockrike-Fornåsa-Borensberg

651 Önnebo-VästraHarg-Sya-Mjölby

652 Östra Tollstad-Mantorp

666 Fornåsa-Skeppsås-Mantorp

668 Skänninge-Bjälbo-Väderstad

669 Skänninge-Hogstad-Väderstad

670 Ödeshög-Tranås

671 Ödeshög-Gränna

På de här linjerna föreslås färre turer eller avkortad sträckning:

413 Finspång-Hällestad-Ljusfallshammar

417 Finspång-Lotorp-Igelfors (linjesträckning norr om Igelfors stryks)

419 Finspång-Skärblacka-Kimstad

436 Norrköping-Hults Bruk

444 Norrköping-Ljunga-Djurön

464 Valdemarsvik-Gryt-Fyrudden

471 Östra Ryd-VästraHusby-Söderköping

483 Skärkind-Kimstad-Norrköping

486 Eksund-Norrköping

552 Vikingstad–Ulrika

555 Haraldsbo–Nykil–Linköping

571 Vikingstad–Malmslätt

573 Vikingstad–Västerlösa–Ledberg–Malmslätt

574 Vikingstad–Sjögestad–Lunnevad

628 Motala-Godegård

629 Motala–Askersund (linjen kommer bara köras mellan Motala och länsgränsen)

653 Mantorp-Mjölby

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!