Bakgrunden är att Region Östergötland (tidigare landstinget) har som mål att högst 50 procent av kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad. I dag är den andelen cirka 60 procent.
För att nå målet vill Östgötatrafiken lägga ner en del olönsamma landsbygdslinjer för att i stället kunna sätta in fler bussar i stadstrafiken, där det i dag är trångt på vissa linjer i rusningstrafik.
Alla linjer där mindre än 20 procent av kostnaderna täcks av biljettintäkter granskas. Sammanlagt rör det sig om drygt 100 linjer och i ett första skede har nu hälften av dem analyserats. Det är de linjer där kontraktet med entreprenörerna går ut nästa år och som därför ska upphandlas på nytt.
– Vi har linjer där biljettintäkterna bara täcker ett par procent av kostnaderna. Det händer att bussar går helt tomma, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
29 av linjerna föreslås läggas ner och en rad andra linjer få minskad trafik. Men enligt Eva Jylltorp är det inte att se som en besparing utan som ett sätt att utveckla kollektivtrafiken.
– Vi vill använda de pengar vi har på ett smartare sätt och öka resandet i regionen.
De som bor längs de hotade busslinjerna ska inte lämnas helt i sticket. Redan tidigare har det funnits anropsstyrd trafik på sina håll och nu ska det införas i hela länet under namnet Närtrafik. Enligt Östgötatrafikens förslag ska alla som bor minst två kilometer från en hållplats kunna beställa en resa.
– Detta kommer att kunna göras under vissa tider, exempelvis 9–13 och 17–21. Det är för att kunna utnyttja våra fordon och chaufförer på ett effektivt sätt. Närtrafiken är alltså inte tänkt för studie- och jobbpendling, kommenterar Eva Jylltorp.
En del linjer som har en hög andel grundskoleelever kan komma att tas över av kommunerna, eftersom det är de som enligt skollagen har ansvaret för skolresorna. Östgötatrafiken kommer nu att diskutera förslaget med berörda kommuner.
Slutgiltigt beslut i frågan kommer att fattas av trafik- och samhällsplaneringsnämnden i september.
Här är listan på alla linjer som föreslås läggas ner:
418 Finspång-Mo gård
439 Sandviken-Åby-Bråvikens industriområde
445 Östra Husby-Kuddby-Häradshammar
453 Söderköping-Hösterum-S:tAnna-Lagnö
458 Norrköping-Jonstorp
485 Skärkind-Kimstad-Skärblacka-Vånga
506 Gistad–Östra Skrukeby–Linghem
515 Linghem–Tallboda (läggs ner i augusti 2015)
529 Ljung–Ekhult–Ljungsbro
544 Älgbosätter–Sandebo–Norra Fjälla–Skeda Udde
553 Pukeberg–Visätter–Tunakorset
570 Vikingstad–Västerlösa–Björkeberg (viss trafik överförs till linje 573)
535 delen Valdemarsvik-Falerum. Linjen behålls Falerum-Åtvidaberg
547 Rimforsa-Björkfors-Hycklinge
548 Kisa-Björkfors
580 Hycklinge-Horn-Vimmerby
610 Sträckan Vadstena–Ödeshög
619 Motala-Lemunda-Nedralid
621 Motala-Karlsby
622 Österstad-Borensberg
624 Klockrike-Borensberg
625 Klockrike-Fornåsa-Borensberg
651 Önnebo-VästraHarg-Sya-Mjölby
652 Östra Tollstad-Mantorp
666 Fornåsa-Skeppsås-Mantorp
668 Skänninge-Bjälbo-Väderstad
669 Skänninge-Hogstad-Väderstad
670 Ödeshög-Tranås
671 Ödeshög-Gränna
På de här linjerna föreslås färre turer eller avkortad sträckning:
413 Finspång-Hällestad-Ljusfallshammar
417 Finspång-Lotorp-Igelfors (linjesträckning norr om Igelfors stryks)
419 Finspång-Skärblacka-Kimstad
436 Norrköping-Hults Bruk
444 Norrköping-Ljunga-Djurön
464 Valdemarsvik-Gryt-Fyrudden
471 Östra Ryd-VästraHusby-Söderköping
483 Skärkind-Kimstad-Norrköping
486 Eksund-Norrköping
552 Vikingstad–Ulrika
555 Haraldsbo–Nykil–Linköping
571 Vikingstad–Malmslätt
573 Vikingstad–Västerlösa–Ledberg–Malmslätt
574 Vikingstad–Sjögestad–Lunnevad
628 Motala-Godegård
629 Motala–Askersund (linjen kommer bara köras mellan Motala och länsgränsen)
653 Mantorp-Mjölby