Norrköping riskerar tappa charterflyget

Om flygskatten införs den 1 januari 2018 kan charterbolagen komma att överge Norrköpings flygplats. "Vi har fått signaler om det", säger flygplatschefen Mari Torstensson.

Oroad. Enligt Mari Torstensson kan flygskatten innebära försämringar för Norrköpings flygplats.

Oroad. Enligt Mari Torstensson kan flygskatten innebära försämringar för Norrköpings flygplats.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2017-03-22 18:12

Videon är inte längre tillgänglig

Mari Torstensson är inte bara VD för Norrköpings flygplats, hon är även vice ordförande i branschorganisationen Svenska regionala flygplatser. I samband med regeringens besked i förra veckan om att en flygskatt ska ingå i höstbudgeten 2017 protesterar nu organisationen högljutt.

– Flygskatten är skadlig för alla landets flygplatser. Vi tycker också det är ett märkligt beslut då den statliga utredningen kom fram till att klimateffekterna av en flygskatt är begränsade. Många remissinstanser har också varit kritiska, säger Torstensson.

Om man följer förslaget från den utredningen kommer flygskatten från 1 januari 2018 innebära att priset för en enkelresa inom Sverige och Europa höjs med 80 kronor, 280 kronor för en resa inom 600 mil och 430 kronor om man flyger längre bort än så.

Förutom att flygbiljetterna blir dyrare, finns det enligt branschorganisationen även risk för att flygbolagen överger de mindre flygplatserna.

– Flygbolagen har sagt att flygskatten till 50 procent tas av höjda biljettpriser, de övriga 50 procenten måste tas genom att bolagen sänker kostnaderna, säger Torstensson.

– Då marginalerna är så små kan de tvingas koncentrera sina flygningar till större flygplatser, fortsätter hon.

Norrköpings flygplats har de senaste åren satsat mycket på chartertrafik. Enligt Torstensson är de flygningarna nu hotade.

– Vi har haft generella samtal med charterbolagen och där antyds det att man kan tvingas lämna de regionala flygplatserna om det blir flygskatt, säger Mari Torstensson.

Mattias Ottosson, Norrköpings riksdagsledamot för Socialdemokraterna, tycker dock inte att flygplatsen ska vara orolig för att förlora charterflygen.

– Här konkurrerar man ju med Skavsta och Arlanda, därmed är ju förutsättningarna de samma, säger Ottosson.

Däremot är Ottoson bekymrad över effekten flygskatten kan få på inrikesflyget.

– Det finns kommuner i Norrland som drabbas hårt. När det blir för långa avstånd för tåg, måste vi ha bra flygalternativ i Sverige.

Så du går emot Socialdemokraternas partilinje i den här frågan?

– Ja, det stämmer. Jag är dessutom inte helt säker på att det förslag som ligger nu kommer att gå igenom i riksdagen, säger Ottosson.

Enligt Mari Torstensson kan det dock bli svårt för oppositionen att stoppa flygskatten då hela stadsbudgeten tas i ett klubbslag.

Flygskatten beräknas ge statskassan 1,7 miljarder kronor.

Så mycket dyrare blir det

Regeringen vill införa flygskatt från den 1 januari 2018.

För en resa inom Europa är skatten 80 kr.

För en resa utom Europa fast inte mer än 600 mil blir skatten 280 kr.

Flyger man längre än så blir skatten 430 kr per person.

Barn under 2 år undantas från beskattningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!