Här är första bilderna – på 40 meter höga reaktorerna

200 meter långa och 40 meter höga. Här är de första bilderna på kärnkraftsreaktorerna som Niclas Adler och Ipower Group vill bygga i Marviken.

Så här ser de ut, de små modulära kärnkraftsreaktorer som brittiska Rolls-Royce SMR ska uppföra vid Marviken på uppdrag av Niclas Adler och hans  Ipower Group.

Så här ser de ut, de små modulära kärnkraftsreaktorer som brittiska Rolls-Royce SMR ska uppföra vid Marviken på uppdrag av Niclas Adler och hans Ipower Group.

Foto: Rolls-Royce SMR

Norrköping2023-12-19 18:00

Det här blir den nya vyn kring Marviken i framtiden om och när Niclas Adler och hans iPower Group drar igång verksamheten med de små modulära kärnkraftsverksreaktorer (SMR) som, enligt avsiktsförklaringen, ska levereras i färdigt skick av brittiska Rolls-Royce SMR.

undefined
Så här ser de ut, de små modulära kärnkraftsreaktorer som brittiska Rolls-Royce SMR ska uppföra vid Marviken på uppdrag av Niclas Adler och hans Ipower Group.

Vem eller vilka iPower Group sedan ska samarbeta med i fråga om driften är i dagsläget okänt. Rolls-Royce SMR står för tillverkningen och leveransen av reaktorerna. Enligt Niclas Adler är det ännu inte klart vem som ska driva reaktorerna och stå på tillståndet. Planen är, förklarar han, att involvera antingen något av de företag som redan i dag driver kärnkraft i Sverige eller "en internationellt etablerad operatör", enligt Marviken-ägaren.

En enda SMR-anläggning är tänkt att bli ungefär lika stor som två fotbollsplaner. Mellan två och fyra SMR:er ska, enligt planerna, få plats i Marviken. Området med tillhörande kustlinje får därmed ett helt nytt utseende som skiljer sig avsevärt jämfört hur det ser ut på platsen i dag. Det blir den största förändringen sedan det forna kärnkraftverket, som aldrig togs i drift, började att byggas på 1960-talet.

– Jag har varit på plats i Marviken och har kunnat konstatera att det är ett väldigt bra läge för våra SMR:er. Både djuphamn och nätanslutning finns redan etablerat och Marviken ligger också i närheten av ganska energikrävande industri, säger Robert Bergqvist, Rolls-Royce SMR:s "Country Executive" för Sverige.

Han utvecklar:

– Redan när Vattenfall förberedde byggandet av kärnkraftverket i Marviken en gång i tiden gjordes en grundlig undersökning av området och man kom fram till att det var lämpligt för ändamålet. Vi levererar kompletta och standardiserade kärnkraftverk som byggs ihop på plats av fabrikstillverkade moduler. När det är färdigt mäter varje kärnkraftverk cirka 200 meter på längden och sticker upp ungefär 40 meter över havsytan. Det man främst kommer att se är ett skyddande skal som hela kraftverket täcks av. Dels har skalet vissa tekniska funktionaliteter, men det ska samtidigt se vackert ut och smälta in i naturen på ett bra sätt.

undefined
Så här ser Marvikens kraftverk med tillhörande landskap ut i dag.

I början av november skrev vi om entreprenören Niclas Adlers kärnkraftsplaner i Marviken och det planerade samarbetet med Rolls-Royce SMR. Ambitionen att liera sig med Rolls-Royce SMR kan tyckas logisk. Det brittiska företaget har en lång historia av att leverera reaktorer till bland annat den brittiska flottan. Reaktorerna har använts för att driva militära ubåtar och hangarfartyg. Sedan några år tillbaka riktas även teknologin mot den civila marknaden i form av landbaserade anläggningar. Företagets första SMR kommer, enligt planerna, att köras igång under första halvan av 2030-talet.

– De reaktorer som snurrar ute till havs kan inte räknas till SMR-flottan. Ja, de är små reaktorer, men de är inte SMR-produkter. Förkortningen SMR är snarare en benämning på ett modernt kärnkraftverk som uppfyller vissa produktkriterier som medger att de kan levereras med förutsägbarhet inom budget och tidplan, säger Robert Bergqvist.

undefined
"Marviken är ett väldigt bra läge för våra SMR:er", säger Robert Bergqvist, Rolls-Royce SMR:s "Country Executive" för Sverige.

Rolls-Royce SMR samarbetar också med Vattenfall och Fortum på den svenska och finska marknaden.

Nu kommer således även Ipower Group och Niclas Adler in i bilden.

Du känner till tvisten mellan Niclas Adler och Norrköpings kommun angående Marviken?

– Jag har ju läst om den i tidningarna. Men det är egentligen ingenting som jag lägger någon större vikt vid. Det är egentligen irrelevant för vår del, säger Robert Bergqvist.

– Etableringen av SMR:er i Marviken är en process som i första hand drivs av Ipower Group. Vår uppgift är att bevisa att vi kan bygga moderna kärnkraftverk på utsatt tid och budget, där vår ansats ligger i kombinationen av beprövad teknologi och innovativ leverans. Så det är inte bara själva kärnreaktorn som är en modul utan hela kärnkraftverket är uppbyggt av cirka 3 000 fackverk i stålrör som kan transporteras från fabrik på väg och järnväg till den plats där allt monteras ihop. 

Robert Bergqvist berättar också att varje fackverksmodul innehåller delar till processystem med pumpar, rör och ventiler, men även stora komponenter som turbin, generator och ställverk. Dessutom levererar företaget närliggande byggnader.

undefined
Varje kärnkraftsreaktor från Rolls-Royce SMR är stor som två fotbollsplaner. Mellan två och fyra planeras vid Marviken.

– Det är det som är intressant för vår del, säger han.

Fiinns det några problem att samarbeta med Ipower Group?

– Nej. Det finns ett väldigt stort intresse i hela Norden för våra SMR:er. Sverige i synnerhet har gått ut med ett väldigt ambitiöst kärnkraftsprogram och pratar om en massiv utbyggnad. Det är en affärsmöjlighet för oss. Det sätt vi närmar oss den här affärsmöjligheten är att jobba med en mängd olika typer av kunder. Vi har projektutvecklare som Ipower Group som inte är ett traditionellt kärnkraftsföretag, men som är väldigt ambitiöst och innovativt i hur de skapar affärsmodeller. Vrider och vänder på affärsmodellen för att få ned projektrisken och sina kapitalkostnader, säger Robert Bergqvist.

undefined
Dan Gould på Rolls-Royce SMR jämför Marviken med Sellafield i nordvästra England som också blir föremål för företagets SMR-satsning.

– I andra änden har vi potentiella kunder som redan äger kärnkraftverk och som har varit med om att bygga upp kärnkraften på 1970-talet. De har redan fullständigt organisation på plats. Men samtidigt har det inte byggts några kärnkraftverk på 40 år i Sverige och den kompetensen har gått i pension för flera år sedan. Det handlar mycket om att bygga upp kompetensen igen. Regeringens planer på massiv utbyggnad rör inte ett enda kärnkraftverk utan ett helt nytt kärnkraftsprogram.

Är även Norrköpings kommun inblandad i projektet?

– Jag kan inte säga att de är inblandade direkt. Vi hade ett informationsmöte med kommunen i somras. På ett par timmar. De var intresserade av vår teknologi och vad det skulle innebära för kommunen.

Rolls-Royce SMR räknar med att man förr eller senare måste etablera en fortlöpande kommunikation med kommunen. Samtidigt som, menar Robert Bergqvist, Ipower Group behöver informera allmänheten och även hålla en dialog med politiker och företag.

Vem representerade kommunen under mötet? Reidar Svedahl?

– Det kan jag inte gå in på, men det var ett flertal personer från kommunen närvarande.

undefined
"Ja, lokalbefolkningen lär märka av SMR:erna i Marviken". säger Robert Bergqvist från Rolls-Royce SMR.

Rolls-Royce SMR:s reaktor är en av de största bland de små reaktorerna, med en elektrisk effekt på 470 megawatt. Den är även designad för att kunna köras på full effekt under upp till 95 procent av årets alla timmar, oavsett väder, förklarar företagets representant.

– Det finns flera användningsområden för reaktorns värmeenergi. Om Ipower Group väljer att generera så mycket el som möjligt för exempelvis bostäder och industrin eller producera flygbränsle är egentligen en affärsfråga. Det är något de håller på och undersöker.

När kan Rolls-Royce SMR leverera kärnkraftverk till Marviken?

– Någon gång under 2030-talet. Jag kan tyvärr inte vara mera exakt än så. Det beror på var Marviken hamnar i produktionslinan. Det är som sagt ett stort intresse från flera aktörer.

Hur ser budgeten ut?

– Det kan jag inte säga. Vi jobbar inom en konkurrensutsatt marknad. Men det finns stor potential för ett bra projekt. Annars hade vi inte gått in i det. Behovet av energi är stort och vi kan bidra med en del. Sverige kommer att ha vatten- och vindkraft också. Inte bara det ena eller andra. Det är upp till kunden, i det här fallet Ipower Group, att hitta innovativa och kreativa sätt till finansiering. Inte bara att jaga ett så lågt pris som möjligt, säger Robert Bergqvist.

undefined
Under det skyddande skalet döljer sig fackverksmoduler innehåller delar till processystem med pumpar, rör och ventiler. Även större komponenter som turbin, generator och ställverk.

Vad händer med det radioaktiva avfallet?

– Det tas om hand på samma sätt som avfallet från dagens redan existerande kärnkraft. Det är ingen skillnad. Det använda kärnbränslet kommer att skickas till Forsmark för slutförvaring, med exakt samma metod som SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB) redan har utvecklat.

Kommer lokalbefolkningen att märka av SMR-satsningen?

– Ja, det lär den säkert göra. Det beror väl på hur mycket folk är ute och rör sig i kustbandet. Men det kan ju byggas upp ett helt samhälle runt dessa SMR:er med många arbetstillfällen som påverkar hela bygden, säger Robert Bergqvist.

Att allt som har med kärnkraft att göra väcker känslor är ingen nyhet. Robert Bergqvist menar att det bästa man kan göra för att parera eventuell oro inför tanken på ett kärnkraftverk i närområdet, är att informera sig och bilda sig en egen uppfattning om vad det skulle innebära.

– Jag vet vad jag skulle göra själv. Jag skulle göra studiebesök på något existerande kärnkraftverk. Prata med de anställda och lyssna på de människor som har det i sin vardagsnärhet. De som är mest öppna för nya kärnkraftverk är faktiskt de som bor i närheten av anläggningar som redan är i drift, säger han.

Robert Bergqvist betonar också att de reaktorer som Rolls-Royce SMR levererar bygger på sedan länge utnyttjad teknologi.

– Det är inte någon exotisk bly- eller saltbaserad reaktorteknologi vi använder, utan samma beprövade lättvattenteknologi som redan används i Ringhals. Vi är inte ute efter att locka kunder eller investerare med så billiga SMR:er som möjligt. Just det faktum att teknologin redan används sedan länge vid kärnkraftverk i kombination med Rolls-Royces historia av att producera kärnkraft för ubåtar gör att vi inte är oroliga för att modulerna inte ska fungera även på land.

undefined
"Det är inte någon exotisk bly- eller saltbaserad reaktorteknologi vi använder, utan samma beprövade lättvattenteknologi som redan används i Ringhals", säger Robert Bergqvist.

Vi har också pratat med Dan Gould, Head of Communications för Rolls-Royce SMR i England, som också ser Marviken som en lämplig plats för företagets kärnkraftverk. Han förklarar att företaget kommer att bygga sina första SMR:er i Storbritannien, vid gamla eller stängda kärnkraftverk. Sellafield är ett exempel han nämner. Sellafield är omgivet av stora landområden i en avlägsen del av nordvästra England som den brittiska regeringen anser är lämplig för nya anläggningar. 

– Jag kan tänka mig att det är jämförbart med Marviken. Ett annat plus för vår del med Sellafield är att lokalbefolkningen utmed kusten i Cumbria i nordvästra England är med på noterna. De betraktar området som "UK:s nuclear heartland" och vill ha jobben och ekonomin som följer med SMR-satsningen, säger Dan Gould.

Han betonar också att även om varje SMR tar upp en yta motsvarande två fotbollsplaner kan man inte jämföra dem med traditionella kärnkraftverk rent storleksmässigt.

– Vår reaktorteknik är effektfull och baserad på den vanligaste reaktorteknologin i världen. Här i Storbritannien kan 470 megawatt förse en miljon hem med el i 60 år, säger han.

undefined
Marviken byggdes som ett kärnkraftverk, men lades ner innan det startades. Nu är planen att framtidens kärnkraft - SMR - ska byggas här.

Dan Gould betraktar, liksom Robert Bergqvist, Marviken som ett lågriskprojekt. Han berättar hur företaget bygger sina SMR-moduler på plats i egna fabriker för att sedan montera dem på plats.

– Därmed kan vi dra nytta av att vi kontinuerligt kommer att bygga moduler i våra fabriker och att varje modul har en standardiserad design. I slutändan blir det en flotta av SMR:er som kommer att se exakt likadana ut, oavsett i vilket land de byggs. Inte heller behöver vi vara på plats lokalt och jobba särskilt länge och är mindre väderberoende när vi reser dem, säger han.

– Den brittiska regeringen har bestämt sig för att uppnå ambitionerna på nettonollutsläpp genom att använda SMR:er. Och vi ingår i regeringens urvalsprocess just nu.

Hittills har Rolls-Royce SMR inte gått ut med någon information om sin kommande satsning på den svenska marknaden.

– Stämmer. Du är den förste journalisten vi pratar med i Sverige, säger Dan Gould.

Det finns också planer på en flygbränslefabrik i Marviken på Vikbolandet.
Det finns också planer på en flygbränslefabrik i Marviken på Vikbolandet.
Karta: Marviken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!