Så kan hopplösheten i centrum botas

Centrum befinner sig i gungning. Butiker lämnar och framtidstron verkar mörkare än på länge. Samtidigt så menar Motala båtvarvs vd Jan William att lösningar finns, så länge nytänk och satsningar uppmuntras.

Jan William, moderator i branschrådet handel och konsumentservice, vid PK-torget, som han menar borde bli entré till centrum.

Jan William, moderator i branschrådet handel och konsumentservice, vid PK-torget, som han menar borde bli entré till centrum.

Foto: Lina Handberg

Motala2018-07-31 08:00

Lokaler står tomma. Väletablerade kedjor som Telia och Hemtex stänger igen, samtidigt som självständiga näringsidkare uttrycker oro. Frågan om hur centrumhandeln ska utvecklas i rätt riktning är lika aktuell idag som någonsin tidigare.

– Det går inte att blunda för det negativa i att företag försvinner. Jag har inte tillräcklig insyn i ekonomin, men det finns absolut en hopplöshet som jag märkt när jag diskuterat med stadens handlare, säger Jan William, Motalaprofil och moderator i branschrådet handel och konsumentservice.

Vad som krävs är satsningar som återupplivar entusiasmen, fortsätter han. Att kommunen vidtar konkreta åtgärder för att signalera att framtiden är värd att tro på.

– Vi befinner oss i en situation där det går trögt med satsningar bland allt från handlare till krögare och fastighetsägare. Motala kommun är bra på att kämpa för nyetablering, men måste också visa ett större intresse för de företag som redan finns, menar William.

Få personer har lika välformulerade idéer om exakt vilka åtgärder som krävs som Jan William. För bara ett år sedan presenterade han ett förslag på omfattande förändringar av infrastrukturen i city.

– Tre punkter; bättre entré till centrum, bättre parkeringsmöjligheter snarare än fler och bättre skyltning.

Som entré tänker han sig en enkelriktad infart för biltrafik över PK-torget, vilket skulle leda direkt till Gallerians P-tak. Vidare kunde vägar öppnas hela vägen ner till Vättern, men det är en mindre akut åtgärd.

– Den infart som finns idag leder direkt till de minst attraktiva parkeringsplatserna snarare än de bästa. Samtidigt så borde centrum växa mot vattnet, inte bort från det, som en koppling till titeln Östergötlands sjöstad.

Allt handlar dock inte om infrastruktur. Enligt William krävs ett vidare perspektiv och ett gemensamt mål för handeln.

– Vad kan vi konkurrera med? Näthandeln kommer alltid ha lägre priser, Linköping gör det svårt för oss att satsa på utbud.

Svaret, menar han, ligger i service. Genom att satsa på prisvärda, frivilliga utbildningar för hela kommunens handlare så kunde Motala få bättre förutsättningar.

– Skapa ett centrum där servicen är så gemytlig att konsumenter vill handla för att det är så jävla trevligt, föreslår William.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!