Videon är inte längre tillgänglig
LÄS MER: "Jag arbetade 99 dagar i rad."
LÄS MER: Vd:n ska ha uppmanat brukare att "göra på sig."
– Vi sa upp avtalet med dem, det fanns ingen tvekan, säger Betty Svensson, socialchef i Habo kommun, där avtalet med Ugglans Hemhjälp hävdes med omedelbar verkan i februari i år.
Ugglans vd Anna Danielsbacka svarade då med hot om att stämma Habo kommun för olagligt avtalsbrott. Hon skrev också ett brev till sina kunder i Habo och uppgav att Ugglan hade stämt Habo kommun. Men någon stämningsansökan lämnades aldrig in.
– Vi fick senare ett brev från deras advokat som ville veta vilka brister vi hävdade fanns. Vi klargjorde allt och därefter har vi inte hört något mer från dem, säger Betty Svensson.
I Borås ansåg sig socialförvaltningen också tvingad att med omedelbar verkan avbryta sitt samröre med Ugglan, efter bara tre veckors verksamhet. Det skedde sommaren 2014.
– Ingen kunde ha haft bättre förutsättningar än vad Anna Danielsbacka hade här. Men det fungerade inte ändå, säger Carin Liesén Lindqvist, kommunens utredare av skandalen.
I Borås gick en privat hemtjänstutförare i konkurs och både kunder och personal valde att gå över till Ugglans Hemhjälp. Efter tre veckor blev avvikelserapporterna och personalens protester för mycket för socialförvaltningen.
– Anna Danielsbacka uppgav att hon skaffat sig erfarenhet genom att sitta som fritidspolitiker i en socialnämnd. Vi undrade om en sådan erfarenhet var tillräcklig. Det var den inte. Personalen var desperat för de gamlas skull, säger Carin Liesén Lindqvist.
Ugglans Hemhjälp stämde då Borås Stad och krävde 700 000 kronor för avtalsbrottet. Ärendet slutade med förlikning där kommunen betalade cirka 250 000 kronor. Anledning till att man accepterade förlikning, enligt Carin Liesén Lindqvist, var att kommunen annars skulle tvingats prestera ett bevismaterial bestående av samtliga avvikelserapporter från alla hemtjänstutförare under ett år, vilket hade krävt en heltidstjänst under avsevärd tid.
I september 2014 fick Ugglans verksamhet i Svalöv ett abrupt slut då kommunen bröt avtalet och polisanmälde företaget för bedrägeri. Enligt anmälan hade bolaget skickat falska fakturor till kommunen. Anna Danielsbacka svarade med att stämma Svalövs kommun på sex miljoner kronor i skadestånd. En förlikningsprocess har pågått sedan dess, utan framgång. Tingsrättsförhandling hålls i maj.
I mars 2015 bröt Ugglans Hemhjälp avtalet med Båstad kommun. Anna Danielsbacka hävdade att kommunen ställde orimliga krav på företaget. Men kvinnan som då var verksamhetschef för Ugglan i Båstad hävdade att den snabba uppsägningen, som skedde via mejl på kvällstid så att kommunens personal akut måste rycka ut för att vårda Ugglans kunder, istället berodde på att fackförbundet Kommunal riktat kritik mot Ugglans personalhantering.
I november 2015 avbröt även Sunne kommun sitt avtal med Ugglan. Skälet var att företaget återigen låtit outbildad personal ge läkemedel till vårdtagare och att man skickat över uppgifter om kunder till personal via mejl, vilket anses alltför osäkert med tanke på patientsekretessen.
Även i Habo kommun ägnade sig Ugglans Hemhjälp åt att mejla patientuppgifter. Där bokförde företaget också vid tre tillfällen att en anställd person utfört vård hos en brukare, när den anställda i själva verket var sjukskriven. Vem – om någon – som i verkligheten besökt brukaren kunde Habo kommun inte spåra.
Vissa kommuner har valt att aldrig släppa in Ugglands Hemhjälp, däribland Munkedal och Skara som ansett att företagsledarens utbildning och erfarenhet varit för svag för att få utföra hemtjänst hos dem.