Betydligt billigare att rädda Lokverkstan

60 miljoner. Det menade kommunens konsulter att upprustningen av Lokverkstan kostar. Helt felaktigt menar en ny utredning från länsstyrelsen.

Foto: Anders Eklund

Motala2016-01-04 07:30

Sommaren 2008 bestämmer dåvarande majoriteten att Gamla Motala Verkstad ska renoveras och börja användas. Arbetet tar fart och när kommunen 2011 får en ny kulturchef tar visionerna om museum, konsertlokaler och ett flitigt användande av de anrika byggnaderna fart. 2014 kommer bakslaget. Betongen har börjat släppa från taket i Lokverkstan och kommunens fastighetsenhet stänger byggnaden och inför besöksförbud.

Man börjar utreda Lokverkstans skick. Och resultatet är inte roligt. 60 miljoner kronor menar konsulterna att en renovering skulle kosta.

Det är utöver de 15–16 miljoner kronor som redan använts för upprustningar i Gamla Motala Verkstad. Och någonting måste göras snabbt. Inom några år måste man göra rejäla insatser – annars riskerar Lokverkstan att rasa enligt informationen till kommunen.

Sedan utredningen blev offentlig i början av året har det varit tyst. Några pengar finns inte avsatta för större renoveringar de kommande åren.

Nu kommer dock andra uppgifter som skulle kunna vara väldigt glädjande för kommunen.

Efter skräckbeskedet om rivningshot lämnade nämligen ett par privatpersoner in önskemål till länsstyrelsen om att byggnadsminnesförklara Lokverkstan (något som skulle göra att byggnaden inte får rivas). Och det var när länsstyrelsen tillsatte en utredning som ny information kom fram.

Utredarna gör nämligen en jämförelse med Stripa gruva i Lindesberg där man gjort omfattande renoveringar av äldre byggnader i betong. Notan för hela deras projekt låg långt under beräkningarna för Lokverkstan.

– Det är många byggnader som renoverats och det handlar om stora byggnader och stora projekt, men totalkostnaden landade på omkring tio miljoner kronor, säger Ing-Marie Nilsson Tarkkanen på länsmuseet i Örebro.

Hon har inte sett lokalerna i Motala, men reagerar ändå på prisuppgifterna om 60 miljoner för renoveringarna här.

– Det låter fruktansvärt mycket, säger hon.

Också länsstyrelsens konsulter ifrågasätter beräkningarna. ”Summan 60 miljoner kronor förefaller orimlig om den jämförs med vad en uppenbarligen betydligt större restaureringsinsats i Stripa kostade! Kan någon i Motala ha räknat fel?”, skriver de i sin rapport.

Leif Sjögren på stadsbyggnadsenheten i Motala säger att de fått rapporten från länsstyrelsen och att man nu ska se om den kan kasta nytt ljus på frågan.

– Det är ju inte byggnadsexperter som gjort utredningen, men vi ska naturligtvis titta på det. Sedan tror jag att det ändå är ganska olika förhållanden. Våra byggnader måste ju klara att hållas varma, säger han.

Frågan om Lokverkstan ska bli byggnadsminne avgörs av länsstyrelsen, men kommunen ska få tycka till. Ärendet har inte behandlats politiskt än, men Leif Sjögren tror att man kommer att vara positiva.

– Då får man andra möjligheter att söka medel, samtidigt får det inte innebära alldeles för dyra krav om och när det väl blir renoveringar, säger han.

Blir det byggnadsminne får kommunen inte riva Lokverkstan. Påverkar det?

– Ja, det kan ju bli ett problem om kommunen inte hittar någon som kan hjälpa till att ta sig an byggnaden.

Överväger man en rivning?

– Jag tror inte att någon vill det, den har ett stort kulturhistoriskt värde. Men frågan är ju om renoveringen blir så dyr att man inte klarar av den, säger Leif Sjögren.

Vad är ett byggnadsminne?

Kulturhistoriskt värdefulla byggnader, miljöer och anläggningar kan få byggnadsminnesskydd.

I dag finns över 2 400 anläggningar som är skyddade. Det är allt från medeltida borgar till 1900-talshus.

Syftet är att bevara spår av historien som har stor betydelse för förståelse av samhället och garantera att de finns kvar i framtiden.

Byggnadsminnesförklaring innebär bland annat att man inte får riva. Det är också lättare att få del av statliga bidrag.

Källa: Riksantikvarieämbetet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om