Knappt är höstrean slut innan det är dags för "Black Friday", en dag som blivit en vecka, eller två. Och redan innan julmaten svalnat startar mellandagsrean.
– Vi på Svensk Handel har inga synpunkter på våra medlemsföretags strategier. Men vi ser, och gör analysen att på helheten så bidrar det till en inflation av reor och skapar en kund som inte är beredd att handla till fullpris utan hela tiden avvaktar nästa rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Konkurrensen från nätet har gjort att handlarna måste hitta andra fördelar att konkurrera med. Något som gör att handeln står inför en stor förändring.
Hållbar strategi
Eftersom branschen säljer en allt större del av sitt sortiment på rea så minskar också lönsamheten.
– Har handlaren då inte anpassat sin strategi efter det och köper in varorna på ett annat sätt, eller har en affärsmodell som klarar av alla de här reorna, eller lågpris, eller kampanjer så kommer vinsterna bli lägre. Vi ligger redan på extremt låga marginaler och har näringslivets högsta konkursfrekvens, menar Jonas Arnberg.
Det är en utveckling som på sikt oroar. När kampanj följer på rea finns det butiker tar genvägar i rabattdjungeln, men det tror Jonas snart slår tillbaka mot dem själva.
– Det finns säkert de som inte följer reglerna, men jag tror att de blivit färre. Får du in kunder i butiken som är fyndsugna och snart inser att det inte alls är någon rea... Tja, det är inte en särskilt hållbar eller långsiktig strategi att lura sina kunder.
I bildtexterna kan du läsa vad några Linköpingsbor tycker om reor i allmänhet och mellandagsrean synnerhet.