Thomas krävs på 17 000 kronor

När taxichauffören Thomas Hellmér blev försenad med en färdtjänstkund kostade det honom 5 600 kronor. Någon vecka senare krävdes han på ytterligare 11 200 kronor. "Rena gangsterfasonerna av Östgötatrafiken", tycker han.

Ständig oro. "Att köra färdtjänst är stressigt. Ska man sedan dessutom behöva oroa sg för höga viten om man blir försenad?" undrar Thomas Hellmér.

Ständig oro. "Att köra färdtjänst är stressigt. Ska man sedan dessutom behöva oroa sg för höga viten om man blir försenad?" undrar Thomas Hellmér.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2016-06-03 20:30

Östgötatrafiken tog för två år sedan över ansvaret för färdtjänsten i Linköping och Norrköping. Då höjdes avgifterna som tas ut av entreprenörerna när en körning blir försenad. Och de höjdes rejält: från 220 kronor till som mest drygt 11 000 kronor.

Thomas Hellmér är en rutinerad taxichaufför med mer än 25 år bakom ratten, mestadels i Stockholm. När han började köra färdtjänst i Linköping märkte han direkt att det var stressigare, med tajtare körscheman. En dag gjorde han ett misstag som han själv anser beror på den högt uppdrivna stressen.

– Jag lämnade och hämtade ett par kunder i fel ordning så att en dam blev försenad. Då åkte jag på ett vite på 5 618 kronor, berättar han.

"Barnet behövde ambulans"

Ett par veckor senare var det dags igen. Thomas fick en körning från flyktingboendet i Ödeshög, ett sjukt spädbarn som skulle köras till US.

– När jag kom dit såg jag att barnet var pyttelitet, bara fem dagar gammalt. Det hade inte gått att spänna fast det säkert i babyskyddet. Dessutom var barnet alltför sjukt. Det var inte en körning för färdtjänst utan för ambulans.

Ambulans tillkallades och Östgötatrafiken registrerade det hela som en utebliven körning.

– Därför fick jag ett krav på 11 238 kronor. Nu har jag skickat in en förklaring till varför jag nobbade körningen så jag hoppas att det vitet aldrig utdöms. Annars blir det nästan 17 000 kronor i avgifter på en månad. Det är mer än vad jag tjänat.

Hur det än går är Thomas säker på att ha fattat rätt beslut.

– Ett barn är värt så mycket mer än alla pengar i världen.

"Systemet fungerar bra"

Östgötatrafiken kallar avgifterna för kvalitetsavdrag och har en tabell som styr beloppen. En försening på 20 minuter som orsakas av entreprenören kostar 1 166 kronor. Blir förseningen över 40 minuter räknas det som utebliven körning vilket ger maxbeloppet 11 238 kronor. Däremellan finns en lång rad avgifter för allt från felaktigt drivmedel till trasigt alkolås.

Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, tycker att systemet fungerar ganska bra.

– Vi säkrar kvaliteten i färdtjänsten med ekonomiska styrmedel. De här avgifterna finns med i färdtjänstupphandlingen och är något som entreprenörerna känner till när de skriver avtal. Det är något som de får ta höjd för när de lämnar sitt anbud, säger han.

Men är inte beloppen orimligt höga?

– Vi ser det ur kundens synvinkel. Det här handlar om människor som inte har något annat alternativ än att åka färdtjänst. Måste de vänta i 40 minuter ska det vara en kostnad som känns för entreprenören.

Även på andra håll i landet finns liknande system med avgifter, men enligt vad Corren erfar tillämpas de betydligt hårdare i just Östergötland.

– Vi har höga kvalitetsambitioner och får också väldigt höga betyg i kundnöjdhetsbarometrar. Men det är inte så att vi vill sätta dit någon. Finns det en bra förklaring till en försening, som till exempel en bilkö eller att en kund varit ovanligt långsam, så utdömer vi ingen avgift, säger Mattias Näsström.

4 miljoner kronor i avgifter

Östgötatrafiken tog i fjol in mer än 4 miljoner kronor i kvalitetsavgifter. 3,5 av dem krävdes in från Taxibil i Östergötland som kör i både Linköping och Norrköping samt länsfärdtjänst.

– Det betyder inte att vi gör ett dåligt jobb. Vi har 3 000 färdtjänstkörningar varje dag och bara 3–5 avvikelser, så vi sköter oss till 99 procent. Jag tror inte att det finns någon som skulle klara den trafikvolymen bättre än så. Det är gamla och sjuka människor vi kör och hela tiden olika rutter, så det är mycket som kan hända, säger AnelOsmanagic, vice vd på Taxibil i Östergötland.

Osmanagic tycker att avgifterna är absurt höga.

– Det finns inga proportioner mellan avgiften och den skada som förseningen ger upphov till. Om ett tåg, buss eller spårvagn missar tiden så att 50 personer blir försenade till jobbet kan det vara rimligt med den nivån. Vi får betala lika mycket trots att det bara handlar om en eller två personer.

Frågan är vem som ska betala avgifterna. Mattias Näsström tycker att det är huvudentreprenörerna, i det här fallet Taxibil i Östergötland.

– Det är dem vi har avtal med. Men vi hör ibland att kostnaden skickas neråt i kedjan till enskilda åkare. Det tycker vi är anmärkningsvärt och det har vi påtalat, men det ligger utanför vår kontroll.

AnelOsmanagic säger att Taxibil i Östergötland betalar alla avgifter till Östgötatrafiken, men att man i vissa fall debiterar sina underentreprenörer.

"Chaufförernas ansvar"

Thomas Hellmér är ensamföretagare och kör åt Taxibil i Borensberg som i sin tur kör åt Taxibil i Östergötland. Borensbergsföretaget drivs av Stefan Frick som har ett tiotal bilar och drygt 20 chaufförer. Han säger att det är praxis att chaufförerna själva får stå för de avgifter de orsakar.

– Det måste vara chaufförernas ansvar, annars skulle det inte gå. Då skulle jag få lägga ner verksamheten, säger han.

Thomas Hellmér håller med.

– Stefan är en kanonbra åkare att jobba för. Ett litet åkeri som hans har inte möjlighet att ta de här avgifterna, det är Östgötatrafiken som måste ändra i avtalet. De sätter de här orimliga nivåerna och deras beslut går inte att överklaga. Det är rena gangsterfasonerna.

Upprörd. "17 000 i avgifter är mer än vad jag har tjänat. Så här kan det inte få vara", säger taxichauffören Thomas Hellmér.
Upprörd. "17 000 i avgifter är mer än vad jag har tjänat. Så här kan det inte få vara", säger taxichauffören Thomas Hellmér.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!