Seg tunnelförhandling skapar oro

I Norrköping har planeringen av Ostlänken kommit långt. Men Lars Stjernkvist (S) är orolig för att Linköpings segdragna förhandlingar om en tunnel ska försena byggstarten i Östergötland.

Foto: Mikael Strand

LINKÖPING2015-08-24 06:45

Efter ett uppehåll under sommaren återupptas nu de tuffa förhandlingarna mellan Linköpings kommun och Trafikverket om hur Ostlänken ska dras genom Linköping. Ska spåren läggas i tunnlar eller på en bro över Stångån, eller ska man rentav bygga en förbifart utanför Linköping med ett sidospår in till Resecentrum?

I Linköping har kommunfullmäktige tagit beslut om att man vill ha tunnelalternativet, och detta har kommunen drivit hårt i förhandlingarna. Men Trafikverket hävdar att det blir för dyrt och bjuder hårt motstånd. Någon gång före årsskiftet måste man komma till ett gemensamt beslut, om man inte väljer att lyfta ut Linköping ur hela järnvägsplaneringen och lägga frågan på is.

I Norrköping har man kommit mycket längre. Där är man överens med Trafikverket om hur Ostlänken ska dras genom staden, och häromdagen träffade man en överenskommelse som gör att man kan börja bygga den nya godsbangården som är en del av det stora projektet.

– Vi har en fråga kvar att förhandla om, det är om vår nya järnvägsstation ska ligga i ett upphöjt läge eller inte, säger kommunalrådet Lars Stjernkvist (S).

Han vill att sträckan Linköping-Norrköping ska bli den första delen av Ostlänken som byggs, då kan man så fort som möjligt få den utökade spårkapacitet som behövs för att förbättra pendeltrafiken mellan de båda städerna.

– Därför blir jag orolig när jag hör hur långt Linköpings kommun och Trafikverket står från varandra i förhandlingarna. Risken finns att Trafikverket bestämmer sig för att börja bygga på en helt annan sträcka, säger Lars Stjernkvist.

– Jag förstår att ni i Linköping vill ha en tunnel, men det är riskfyllt att gå in i en förhandling och säga att man bara kan tänka sig ett alternativ.

I Linköping är politikerna förtegna om hur förhandlingarna med Trafikverket går.

– Vi har ett beslut i kommunfullmäktige om att vi vill ha en tunnel i Linköping, och det är fortfarande vårt mål. Men i en förhandling måste man naturligtvis vara öppen för andra alternativ, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

– Vad gäller risken för förseningar kan jag bara säga att vi är lika angelägna om att hålla upp tidspressen i förhandlingarna som de är i Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om