Saab har lämnat in en ansökan om nytt miljötillstånd och saken prövas nu av Mark- och miljödomstolen i Växjö. Naturvårdsverket har inför avgörandet lämnat in synpunkter som kan få långtgående följder för försvarskoncernen.
Naturvårdsverket vill nämligen endast tillåta att flygverksamheten ger upphov till en maximal ljudnivå om 45 decibel (dBA) inomhus. Detta skulle innebära att Saab tvingas ljudisolera tusentals bostäder, fritidshus, skolor och vårdinrättningar i Linköping. Saab har gjort en bedömning av vad det skulle kosta att följa Naturvårdsverkets krav – och notan landar på hisnande 7,1 miljarder kronor. Enligt uppskattningen måste 14 586 småhus och flerfamiljshus i Linköping ljudisoleras om Naturvårdsverket får bestämma.
Saabs vd Håkan Buskhe väljer nu för första gången att offentligt kommentera Naturvårdsverkets krav. Och det är tydligt att han är missnöjd. Drygt sju miljarder konor kan inte företaget satsa.
– Det finns inte på agendan att vi kommer att hantera det på det sättet. Det är faktiskt ett hot mot vår verksamhet, säger Buskhe.
Saabs vd framhåller att företaget under lång tid har fört diskussioner med kommunen om bullerfrågan. Företaget har åtagit sig att ljudisolera mellan 250 och 300 byggnader och planerar dessutom att flytta flygplatsens start- och landningsbana 600 meter – vilket innebär att bullermattan flyttas bort från de tätbebyggda delarna av Linköping.
– Man blir förvånad när man läser Naturvårdsverkets okänsliga analys av läget. Det här är faktiskt en industri som har funnits i Linköping väldigt länge och som varit avgörande för staden. Man blir minst sagt förvånad, säger Håkan Buskhe.
Kan detta innebära att Saab måste lämna Linköping?
– Om man långsiktigt har helt andra krav än de som nu gäller får man fundera på var man lägger sin verksamhet. Vi är 6 000 anställda i Linköping och med kringtjänster och familjer så är det säkert närmare 25 000 människor som direkt är beroende av Saab. Vi vill leva i samklang med samhället. Men det måste finnas en rimlighet i det vi pratar om, säger Håkan Buskhe och fortsätter:
– Men jag tror vi löser det här. När jag går och lägger mig ligger inte det här högst på dagordningen.
Håkan Buskhe menar att företaget har presenterat förslag på lösningar som innebär att Linköping även i fortsättningen ska vara en dräglig stad att bo och leva i. Naturvårdsverkets analys ger han inte mycket för.
– Det blir väldigt fyrkantigt. Det är klart att vi ska göra så att det är trevligt att bo i Linköping, men det finns ju lösningar som vi har kommit fram till i samarbete med kommunen.
Enligt försvarskoncernen avviker Naturvårdsverkets krav från den förordning om trafikbuller som antogs 2015 och som tillåter att flygplan kan starta och landa högst 16 gånger per dag – trots att det då egentligen bullrar för mycket. Innan förordningen trädde i kraft var det svårt att få igenom en ny detaljplan i centrala Linköping och under en tioårsperiod sinkades byggnationen av cirka 1 000 bostäder efter att Saab överklagat.
Mark- och miljödomstolen kommer under våren hålla huvudförhandling i ärendet och en dom väntas under det första halvåret i år.
Fotnot: Ljudstyrkan mäts i decibel (dB). Vid bullermätning kan ett filter användas som efterliknar det mänskliga örat, något som markeras med ett A. Därav förkortningen dBA.