Saab får flyga mer Gripen i Linköping

Mark- och miljödomstolen slog på fredagen fast att Saab AB får fortsätta producera Jas Gripen och tillåtelse att flyga mer Gripen. Motkravet är att Saab:s sammanlagda trafik minskar samt att man bekostar bullerisolering.

Mark- och miljödomstolen ger Saab AB möjlighet att flyga mer Gripen, men ställer motkrav på bolaget.

Mark- och miljödomstolen ger Saab AB möjlighet att flyga mer Gripen, men ställer motkrav på bolaget.

Foto: Anders Wiklund/TT

Linköping2018-07-16 09:30

Under fredagen gav Mark- och miljödomstolen Saab AB fortsatt tillstånd att producera upp till 30 Jas Gripen-plan om året. I samma dom ges bolaget tillåtelse att flyga och ge service åt helikoptrar, samt flyga mer med Jas Gripen än vad man tidigare fått. Men motkrav har ställts.

– För att kompensera den ökade bullerstörning som ökad flygning med Gripen innebär, så har domstolen beslutat att Saabs sammanlagda tillåtna flygrörelser minskas från 50 000 till 30 500, säger Carl-Philip Jönsson, tekniskt råd vid Mark- och miljödomstolen. Den totala kostymen minskar alltså, men flygning med Gripen blir något större och får totalt uppgå till 3 000 flygrörelser.

En flygrörelse är antingen en start eller en landning, förklarar Carl-Philip Jönsson.

Domstolen ställer även krav på att Saab AB bekostar bullerisolering av bostäder och vård- och undervisningslokaler där bullernivåerna är höga. För att minska bullret i centrala Linköping har Saab AB också fått tillåtelse att flytta landningsbanan österut.

– Flyttar man den punkt där man startar och landar minskar bullret i Linköpings tätort, säger Carl-Philip Jönsson.

Flygning med Gripen eller helikoptrar får inte ske nattetid, eller på helgdagar.

Under fredagen har Naturvårdsverket, som företräder allmänna intressen, lämnat in en överklagan av domen.

Vi har sökt Linköping City Airports vd Camilla Lejon som vill läsa igenom domen innan hon uttalar sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om