På svenska yrkesprogram, alltså hantverk, bygg, restaurang och så vidare, får nästan var tredje elev underkänt på de nationella proven i matte. I år är det 29,1 procent som får betyget F, icke godkänt. På Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping ser det betydligt bättre ut. Där får bara var femte elev, 19,8 procent, betyget F.
– Vi tror och hoppas att den positiva utvecklingen är ett resultat av det arbete vi gör för att utveckla matematikundervisningen på skolan, säger Anders Berggren som är förstelärare i matematik på Ljunkan.
En sådan satsning är införandet av undervisningsmodellen "flippat klassrum", ett projekt som går ut på att eleverna gör sin läxa i förväg. I stället för att läraren lägger en massa tid på att köra en genomgång för hela klassen så har eleverna redan haft den genomgången i form av en matematikfilm. Den finns att kolla på mobilen eller paddan eller datorn.
– En del tittar på den på bussen till skolan, några ser den väl på rasten före lektionen, säger Anders Berggren. Allra bäst är det förstås att se den kvällen innan.
Eleverna kan titta på sin film hur mycket de vill och kolla extra på svåra moment.
– Poängen är att de skaffar sig förförståelse om området och de är mentalt förberedda, säger Anders Berggren.
Men GÖR eleverna verkligen detta? Kommer ihåg att göra läxan och titta på filmen i förväg?
– Vi gjorde en liten statistisk undersökning av saken i våras, och det visade sig att 70 procent faktiskt hade gjort det. Eleverna ser att det ger dem något, även om det kanske är jobbigt. Samtidigt är läxan det enkla, problemlösningen kan vi sedan ägna mycket mer tid på under lektionerna.
Förberedelse är en framgångsfaktor. Samarbete mellan lärarna är en annan, med kollegor och specialpedagoger, men också med karaktärsämneslärarna.
För att eleverna ska se nyttan med matte i sitt framtida ämne pågår projektet "infärgning". Frisörer, byggare och mekaniker har tillsammans med sina mattelärarkollegor skapat uppgifter som rör det som eleverna ska jobba med i framtiden.
– Det kan handla om procentsatser för att blanda hårfärg, säger Anders Berggren, eller göra budget för sin egen firma. De behöver yrkesmatte, vid sidan om den allmänbildning som krävs av oss som samhällsmedborgare.
– Det här gör matten betydligt mer relevant och meningsfull.