Okunskap bland cyklister leder till brott

Är du osäker på om du verkligen får cykla över det där övergångsstället? Det är du inte ensam om. Det visar en ny undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Lovisa Youssef, 22. Student, Linköping:
"Ingen aning, kanske hela tiden. Jag cyklar där det finns plats. Ibland kanske jag åker mot rött, men inte när jag står i bilfilen. Det kan bli oklarheter när det inte finns någon tydlig cykelväg. Jag försöker undvika att cykla på bilvägar då det är läskigare"

Lovisa Youssef, 22. Student, Linköping: "Ingen aning, kanske hela tiden. Jag cyklar där det finns plats. Ibland kanske jag åker mot rött, men inte när jag står i bilfilen. Det kan bli oklarheter när det inte finns någon tydlig cykelväg. Jag försöker undvika att cykla på bilvägar då det är läskigare"

Foto: Oscar Petré

Linköping2017-10-27 21:30

Nästan hälften av studiens tillfrågade tycker att cykelreglerna är oklara, och syftar främst på cykelöverfarter och andra platser där cyklisters vägar korsas. Det råder också oklarhet om cyklister ska betraktas och agera som bilister eller gångtrafikanter.

De flesta i undersökningen har dock bra koll på reglerna, i varje fall när det gäller beteenden som är förbjudna. Det är när man vill komma fram fort som reglerna tenderar att brytas. Det är då lätt att välja mer flexibla vägar, som att cykla på övergångsställen, eller på trottoaren. Det är även många som medvetet har för avsikt att bryta mot reglerna om de upplever regelbrottet som ofarligt.

– Det finns situationer i trafiken där bilister får grönt, medan cyklister har rött trots att de står parallellt. Då tenderar flera cyklister att bryta mot reglerna och cykla mot rött, säger Gunilla Björklund, forskare på VTI.

I studien kunde man även se ett samband när det gäller regelkunskap och brott i trafiken.

– De som hade minst regelkunskap var de som begick flest brott, säger Gunilla Björklund, forskare på VTI.

Nu föreslår forskarna på VTI att anpassa trafikreglerna till cyklisterna och även se över infrastrukturen för att underlätta för cyklisterna. Detta genom att till exempel undvika avbrutna cykelbanor och komplicerade överfarter.

Johan Lagerman, 61. Sjukgymnast, Linköping:
"Ja, nu kom jag cyklandes på en trottoarkant så nu bröt jag ju en regel, haha. Jag kan tycka att det är fånigt att man ska behöva gå av cykeln för att ta sig över ett övergångsställe. I Köpenhamn har jag sett att det finns stoppljus för cyklar som räknar ner hur lång tid det tar innan det blir grönt. Då kan man anpassa hastigheten. Det skulle jag vilja ha här i Linköping"
Johan Lagerman, 61. Sjukgymnast, Linköping: "Ja, nu kom jag cyklandes på en trottoarkant så nu bröt jag ju en regel, haha. Jag kan tycka att det är fånigt att man ska behöva gå av cykeln för att ta sig över ett övergångsställe. I Köpenhamn har jag sett att det finns stoppljus för cyklar som räknar ner hur lång tid det tar innan det blir grönt. Då kan man anpassa hastigheten. Det skulle jag vilja ha här i Linköping"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!