Ny dragning av Ostlänken utreds

Trafikverket har fått i uppdrag att utreda om det blir billigare att dra Ostlänken utanför Linköping. I stadshuset säger man ett rungande nej till det nya alternativet.

Foto:

LINKÖPING2015-02-16 20:18

I torsdags slog det ner en bomb i det långdragna arbetet med att få Ostlänken till Linköping. Regeringens förhandlare för höghastighetståg, den så kallade Sverigeförhandlingen, gav plötsligt Trafikverket i uppdrag att utreda om man kan dra Ostlänken utanför Linköping.

– Det är en lösning som vi absolut inte vill ha. Man missar hela nytto- och tillväxtperspektivet om man lägger Ostlänken utanför staden, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko (S).

Linköpings kommun har sedan slutet på 1990-talet arbetat för att Ostlänken, en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping, ska bli verklighet. Ostlänken är utgångspunkten för ett omfattande utvecklingsprojekt i centrala Linköping med ett nytt, stort resecentrum som ska bli centralpunkten i den nya stadsdelen Stångebro.

Ostlänken har fått klartecken och ska börja byggas 2017. Linköpingspolitikerna har under de senaste åren arbetat hårt för en lösning där man lägger spåren i en tunnel under staden. Just nu pågår en utredning om hur tunneln ska utformas och vad den kommer att kosta.

– Det råder politisk enighet om att en tunnel är den bästa lösningen. Jag har förståelse för att man måste titta på kostnaderna, men att lägga spåren utanför Linköping är inte tänkbart för oss, det vill kommunen inte vara med och finansiera, säger Lena Micko.

Trafikverkets utredning om en alternativ dragning av Ostlänken ska vara klar i juni.

Fotnot: Artikeln är rättad. Den innehöll tidigare en felaktig uppgift om att man skulle utreda en station utanför Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om