Näringsliv: "Ett katastrof på sikt"

Majoritetens budgetförslag att spara tio miljoner kronor på flygplatsen oroar näringslivet i hela regionen.

Två omaskerade personer registrerades av flygplatsens övervakningskameror natten mellan fredag och lördag. När Linköpingpolisen kontrollerade planet noterades en öppen dörr i planet.FOTO: Peter Jigerström

Två omaskerade personer registrerades av flygplatsens övervakningskameror natten mellan fredag och lördag. När Linköpingpolisen kontrollerade planet noterades en öppen dörr i planet.FOTO: Peter Jigerström

Foto: Peter Jigerström

Linköping2015-11-18 07:30

"Det kan vara katastrof på sikt" säger Rikard Wallman, koncernchef för Fergas Holding i Linköping.

Representanter för ett tiotal företag i länet har reagerat på sparförslaget och skrivit en insändare i gårdagens Corren för att uttrycka sin oro inför framtiden. Och ännu fler delar samma oro sedan Corren skrev om budgetförslaget.

– Flygplatsen är avgörande om vi vill utveckla besöksnäringen. Hela 1 200 personer anställdes inom besöksnäringen i Linköping bara i fjol. Många av våra ungdomar får sitt första jobb på hotell, restaurang och när det ordnas olika evenemang. Allt detta förutsätter också en välfungerande flygplats som fortsätter utvecklas. Den ska inte avvecklas, säger Johan Rustan på Visit Linköping.

Han ser det inte som ett vettigt alternativ att alla artister, idrottspersoner, forskare, affärsmän och andra människor som flyger till Linköping i stället ska landa på Arlanda.

– Då kan de mycket väl stanna där och ha sina aktiviteter i Stockholm, säger Johan Rustan.

Ingen av de som reagerar säger sig vilja göra en politisk fråga av flygplatsen men det anses oerhört olyckigt att majoriteten skickar en sådan signal om flygplatsens finansiering. Särskilt med tanke på att Miljöpartiet, som tillsammans med S och FP ingår i den regerande majoriteten i Linköping, sedan tidigare har varit tydligt med sina åsikter om flygplatsen.

– Vi är väldigt bekymrade över nästa steg efter besparingen. Miljöpartiet har klart uttryckt att deras miljömål är att lägga ner flygplatsen. Regionens företag jobbar på en internationell marknad där resandet är en del av företagens vardag. Flygplatsen är avgörande för att man ska satsa på verksamheten här, säger Rikard Wallman.

De tio miljoner som majoriteten vill minska i stöd för 2017 ska kompenseras genom att låta Saab stå för dessa kostnader, enligt Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande. Och då skulle allt bli i sin ordning, tycker hon. Men oppositionen delar inte denna uppfattning.

Är det inte rimligt att Saab tar ett större ansvar för finansieringen?

– Ingen skulle bli gladare än jag om Saab säger ja. Men kommunen måste först förhandla ett avtal och sedan räkna in besparingen. Inte tvärttom. Och besparingsförslaget gjordes i smyg av majoriteten. Tidigare brukade vi söka en politisk enighet i den frågan, säger Muharrem Demirok (C), oppositionsråd.

Saab har inte velat kommentera hur företaget ställer sig till att stå för en utökad del av driftkostnader.

Fakta

Koalition för Linköping (S+MP+FP) vill minska kommunens stöd med cirka 30 procent från och med 2017.

M+KD+C vill att att stödet ska bli oförändrat.

Ursprungligen handlade det om att bedriva prov- och kontrollflygningar av flygplan tillverkade av Saab men sedan 1977 har flygplatsen haft civil status för trafikflyg och 1979 inleddes den civila flygtrafiken.

Linköping City Airport är ett dotterbolag till Linköpings Stadhus AB och ägs av Linköpings Kommun.

På flygplatsen arbetar drygt femtio personer med att underhålla och vidareutveckla flygplatsen samt serva de drygt 150 000 passagerare (2014).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om