Hon köpte bilen i våras och fick ganska snart lämna den på verkstad. De bytte då gasspjäll och glödstift för 8 934 kronor. Kort därefter var det dags igen. Då behövde hjullager bytas och det kostade 10 128 kronor.

Trots dessa fel når kvinnan ingen framgång när hon anmäler bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden.

När det gäller de första felen har bilfirman skickat in en varudeklaration till ARN och av den framgår att bilen såldes med en felkod på gasspjäll och att funktionen på glödstiften inte kunde garanteras. Kvinnan har signerat att hon sett denna varudeklaration och eftersom hennes namnteckning finns där så finner ARN att hon inte kan klaga på felen i efterhand.

Kvinnan hävdar att hon aldrig sett varudeklarationen.

När det gäller hjullagret är situationen annorlunda – det felet nämns inte i varudeklarationen. Här slår dock ARN fast att kvinnan låtit reparera bilen innan hon reklamerade felet. Korrekt ordning hade varit att reklamera först och ge bilfirman möjlighet att fixa felet.

Eftersom hon åtgärdat felet först har hon inte rätt till ersättning.