Krogkungen väcker liv i nedlagd kedja

Linköpings krogkung Magnus Nystrand har köpt varumärket Clock, som 1970–1990 var en stor snabbmatskedja i Sverige. Om ett år öppnar de första restaurangerna i Linköping.

Magnus Nystrand ska väcka liv i den insomnade hamburgerkedjan Clock, men med ett nytt koncept.

Magnus Nystrand ska väcka liv i den insomnade hamburgerkedjan Clock, men med ett nytt koncept.

Foto: Mikael Svensson

ÖSTERGÖTLAND2016-03-04 13:00

Videon är inte längre tillgänglig

Magnus Nystrand är ingen entreprenör som vilar särskilt länge på hanen. När han sålde sitt krogimperium på Ågatan, med Riva, BK, Sliver och Harrys i spetsen, var ambitionen att trappa ned. Men i maj förra året öppnade han Pinchos med 250 platser på Storgatan.

Clock ser han som "en liten hobby" och projektet drivs tillsammans med ett gäng från Harrys.

– Numera gör jag bara det jag tycker är kul, utan press från någon annan part.

Men varför väcka liv i Clock när det finns så många hamburgerkedjor?

– Jag har alltid älskat fina hamburgare, problemet är att de ofta serveras i så otrevliga miljöer. Nya Clock ska servera hamburgare, som vi malt själva, i riktigt mysig miljö.

Hur många restauranger blir det?

– Det vet jag inte, men vi satsar på hela Sverige. Dock ska vi bara äga de tre Linköpingsrestaurangerna, resten blir som franchiseföretag, ägda av andra men med samma koncept. Precis som Pinchos.

Ska Clock vara vägkrogar?

– Ja, men inte bara. Vi ska ha tre typer av restauranger: för hotell, för city och för vägar. Vägkrogarna ska få ett koncept med 50–60-talsinredning. Ambitionen är att öppna tre restauranger, en i varje kategori, i Linköping om ungefär ett år.

Var ska de ligga?

– Det är inte klart, men eftersom staden växer österut, på andra sidan Stångån, så satsar jag på att följa med ditåt. Åtminstone vad gäller cityrestaurangen.

Clock

Företaget grundades i början av 70-talet som en del av den amerikanska kedjan Carrols, men bytte namn när det statliga bolaget SARA tog över rörelsen 1976. Första Clock-restaurangen öppnade i Medborgarhuset på Södermalm i Stockholm 1976.

Under 90-talet fick kedjan ekonomiska problem och restaurangerna började säljas ut.

Varumärket Clock förvärvades 2007 och Clock Sverige AB bildades. De sålde färdigmat, med den klassiska Clock-logotypen, till butiker och kaféer.

Företaget försattes i konkurs i februari 2014 och 1 mars samma år bjöds varumärket ut till försäljning på Blocket.

De egna specialiteterna hos Clock var baconburgaren med en currydressing, den stora Number one med chili- och majonnäsdressing, och under några år Big Dream med en ananasskiva i burgaren.

Den sista Clock-restaurangen, mellan Norrköping och Nyköping, lades ned 1999.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om