Konstdoldis flyttas – till utställning utomlands

En avancerad operation äger just nu rum i Domkyrkan. Ett mästerverk från 1500-talet vinschas sakta ned och paketeras ömt i specialbyggda lådor.

Så här ser det jättelika altarskåpet ut när dörrarna är stängde. En ovanlig syn, för det mesta är de öppna för att inte belasta gångjärnen onödigt mycket.

Så här ser det jättelika altarskåpet ut när dörrarna är stängde. En ovanlig syn, för det mesta är de öppna för att inte belasta gångjärnen onödigt mycket.

Foto: Foto: Royne Mercurio, Svenska kyrkan

Linköping2018-04-10 14:25

Centimeter för centimeter hissas målningarna på sex gånger fyra meter ned under överinseende av konstexperter och den holländska rikspressen. Inget får gå fel.

Det handlar om Heemskercks altartavla, ett praktverk från 1500-talet, på Domkyrkans södra vägg.

Skåpets huvuddel är enligt Länsmuseets besiktning för bräckligt att transportera, men dess dörrar lånas nu ut till den jubileumsutställning som pågår i Alkmaar 20 april till 7 oktober.

Konstnären Maarten van Heemskerck var från trakten och räknas som en av Hollands främsta renässanskonstnärer. Tusentals holländare kommer att vallfärda till Alkmaar för att beskåda ekpannåerna när hemmakyrkan Sankt Laurentiuskyrkan fyller 500 år.

Det tror och hoppas i alla fall Christi Klinkert, konservator och ansvarig för utställningen. Hon är eld och lågor över att projektet gått i lås.

– Ett mästerverk kommer hem, det är verkligen stort för oss. Altarskåpet var ju ett beställningsarbete till vår egen kyrka. Flera kända Alkmaarbor finns med i målningarna.

Vi får dem väl tillbaka?

– Ha ha, ja då. Det finns visserligen holländare som är bittra och tycker att Linköping borde skänka skåpet till oss, men det är ju nonsens. Alkmaar sålde det och får stå sitt kast.

Hon lovordar de instanser som bidragit till lånet och hon betraktar skåpet som Linköpings och Alkmaars gemensamma baby.

– Min första kontakt med Linköping skedde för tre år sedan och så sent som förra veckan kom utförseltillståndet från svenska Riksantikvarieämbetet, säger hon.

Vad kostar lånet?

– Med allt inräknat, Länsmuseets besiktning, inhyrd specialpersonal, specialtillverkade lådor, lastbilsfrakt och hyrning av vinsch landar det på 100 000 euro. Det är mycket pengar, men värt vartenda öre.

De båda ekpannåerna visar åtta detaljrika målningar. Hela skåpet tog fem år att färdigställa. van Heemskerck hade varit i Rom och blivit inspirerad av det italienska djärva bildspråket.

– Målningen var det mest moderna Holland skådat och många fick en chock när de fick se den, säger Christi Klinkert.

– Vid den tiden var holländarna vana vid ett försiktigt måleri, och så kommer detta färgglada, mustiga och detaljrika arbete där människors kläder är så flortunna att man anar de nakna kropparna.

Linköping fick skåpet av Johan III i samband med en upprustning av Domkyrkan under 1500-talets senare del. Han hade i sin tur köpt tavlan av Alkmaar år 1581 för 250 guilders, ungefär en årsinkomst på den tiden.

Altarskåpet är något av en doldis i Sverige, men desto mer uppmärksammat utomlands. Gustav II Adolf lär ha sagt att det var landets främsta konstverk efter Sankt Göran och draken i Storkyrkan i Stockholm.

En som övervakade tisdagens operation var domprost Peter Lundborg. Han uttryckte sig diplomatisk om den målning som enligt vissa är grotesk.

– Den kanske inte är så bildskön direkt, men har en fascinerande och stark symbolik.

Intill honom stod Helena Sederström, kommunikations- och servicechef i kyrkoförvaltningen.

– Jag tror inte att Linköpingsborna förstår altarskåpets storhet, men vi planerar ett "välkommen hem"-evenemang i höst för att ge det extra uppmärksamhet.

Vad skåpet har för värde är okänt. Det är ju inte det mest lättplacerade verk man kan tänka sig.

Något för Antikrundan att spekulera i nästa gång programmet är i trakten?

Ett försiktigt precisionsarbete med flera experter på plats ägde på tisdagen rum i Domkyrkan.
Ett försiktigt precisionsarbete med flera experter på plats ägde på tisdagen rum i Domkyrkan.
Konstnären

Maarten van Heemskerck målade altarskåpet 1538–1542 till den stora Sankt Laurentiuskyrkan i Alkmaar, Holland, där den hängde i cirka 40 år.

Skåpet såldes 1581 och kom till Linköpings Domkyrka 1582. På vilka vägar råder det delade meningar om.

Van Heemskerck målade många altartavlor till kyrkor i Europa, men inget som stort som detta.

Måleristilen kallas manierism, en populär 1500-talsteknik med en närmast överdriven detaljrikedom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!