Ett kapitel svensk flyg- historia håller på att ebba ut. I veckan lämnade de två sista jaktviggarna VOVC försökscentralen i Linköping.
-- 37:an pratade mer med mig, sade majoren Jan Lindström med vemod i rösten efter sista passet.
Viggen i alla dess versioner avvecklas nu på de svenska flottiljerna. Spaningsviggen får dock leva kvar på F21 i Luleå tills dess att Jas 39 Gripen får sin spaningskapsel. Dessutom skall man flyga 2-sitsiga Viggenplan ut- rustade med elektroniska motmedel SK37E tills Gripen tar över. Jaktviggen var det första helt datoriserade flygplanet i det svenska försvaret.
Det provades i vanlig ordning ut på FC på Malmen innan det första exemplaret gick till F 13 i Norrköping 27 juni 1980.
-- Planet var då och är fortfarande ett kraftfullt plan eftersom det var det första helt digitaliserade stridsflyg- planet i världen, säger Per-Olof Eldh, chef för VOVC.
Mannen som faktiskt har skrivit flyghistoria i en jaktvigg.
I många år flög USA det hemliga supersnabba spionplanet SR-71 Blackbird helt ostörda över Östersjön.
Ända tills den dag då de förvånade piloterna på det amerikanska super-planet såg att ett svenskt stridsflygplan hade låst sin målradar på dem.
Det var just en jaktvigg flugen av Per-Olof Eldh. En så viktig händelse att den finns med i den stora boken om Blackbird.
Så det var med en känsla av viss saknad Per-Olof Eldh såg projektprov-flygaren på flygplan 37 Nils Lundqvist och provflygaren Jan-Olof Lindström marschera ut på plattan för att stiga in i jaktviggen för det sista provflygningen.
Flygmekanikerna Dag Karlsson och Karl-Gunnar Nilsson tittade också på samma sätt efter viggarna när de rullade ut för en start tillsammans, en start i rote.
Karl-Gunnar Nilsson är Sveriges meste Viggenmekaniker, menade Per-Olof Eldh. Han har jobbat med den ända sedan den kom hit.
Jaktviggen fick när den kom starkare motor, en ny effektiv radar och förstärkta vingar och hade en större fena än föregångarna. Nosvingeklaffarna hade också förbättrats för att den skulle kunna få maximala flygegenskaper.
-- Jaktviggen slutade egentligen aldrig att utvecklas, säger Per-Olof Eldh.
-- Den har faktiskt i snitt moderniserats vartannat år så egentligen är den inte alls lik det första planet.
Jaktviggen har också varit en av förutsättningarna för Jas-projektet. Den har varit och var ända till sista dagen en flygande provbänk för system som finns på Gripen bland annat färgskärmarna som ersatt instrumenten i förarkabinen och hjälmar försedda med sikten.
Sista uppdraget var "hemligt" men handlade om integration av olika sensorer och rymdes i två handflatestora stavar som provledaren Jonas Beronius gav till piloterna. I stavarna tankas sedan all mätdata in och sedan är det bara att ladda dem i datorn. Jas 39 må vara snabb snygg och effektiv, men i mäktighet härskar Viggen.
Den är stor, flera ton tyngre än Gripen och när de två gled in över fältet i rote och "bröt ", svängde åt varsitt håll, gick ett sus genom även garvade 39- piloter på marken.
Alla har på något sätt sitt hjärta lite i Viggen också, trots att den tillhör en tidigare flygplansgeneration.
-- Den är liksom råbarkad, robust och stor men ändå är den så fantastiskt bra att landa på små, korta och smala banor, sade Nils Lundqvist.
Jan Lindström föredrar att spaka Gripen eftersom den gör som han säger utan knot. Viggen var mer krävande och krävde mer av piloten.
-- Den pratade mer till dig som flygare, tyckte Jan Lindström.
-- Du hörde hur fort du flög och den sa ifrån när du inte höll tillräcklig fart i svängarna.
De två sista planen har nu flugits till F 4 på Frösön i Östersund mot en oviss framtid som skrot eller museiplan.