– Ska man få klaga på något så ska man försöka förbättra det, säger Lydia och svänger ut med elbilen på Badhusgatan.
Förra året skrev vi om ett tjejuppror, där tjejer protesterade mot att de inte känner sig säkra när de åker taxi. Lydia Johansson berättar att hon och hennes tjejkompisar har dragit sig för att åka taxi. Så skapades taxiföretaget.
Namnet Caboo kommer från engelskans ”cab”, som betyder taxi, följt av två ”O” som representerar noll koldioxidutsläpp och noll tolerans mot trakasserier. Man ser sig som ett alternativ för personer som känner sig utsatta på väg hem, vilket oftast är kvinnor i dagens läge, menar Lydia.
– Jag har fått jättepositiv respons på hela idén. Vissa har frågat om det uteslutande är tjejer som får åka. Så är det självklart inte.
Ska jag som kille hellre ta en annan bil?
– Det får du avgöra helt själv. Vill du ta upp bilen för en tjej som står ensam på väg hem från krogen, så är det är ditt beslut.
Det kommer däremot endast att vara kvinnliga förare. Företaget är i sin uppstartningsfas och premären blir nu på fredag. Till en början åker man endast med en bil som främst kör på helger.
– Det kommer att finnas fastpris, 99 kr i innerstaden, 149 kr precis utanför och 199 kr ytterligare lite utanför som Vidingsjö, Lambohov och Skäggetorp. Sen har vi taxameter också för de som vill, förklarar Lydia och fortsätter:
– Jag har bekanta som frågar ”hur vet vi att ni kör bra då?” Jag vill inte skryta om att jag är bättre än alla andra på att köra men när man kört liggande sjuktransporter krävs en viss körförmåga och stor respekt för trafiken.
Det är tack vare tjänsten som sjuktransportchaufför som hon tog sin taxilegitimation. Inom ”bårtaxin” lärde hon sig också att köra tryggt och försiktigt med hänsyn till patienternas tillstånd, och hennes vanliga jobb som sjuksköterska försämrar inte trygghetskänslan i Caboo.
Så man kan till och med få vård i taxin?
– Haha, man kan till och med få vård i taxin.
Utöver omvårdnaden inuti bilen vill Caboo påverka omgivningen utanför – främst miljön. I dag finns det väldigt få eltaxibilar i Sverige, det är något som borde ändras, menar Lydia. Elbilen bidrar till en friskare miljö med sina begränsade utsläpp. Även själva stadsmiljön kommer att gynnas av den kompakta elbilen som bullrar mindre än bensinbilar, tror Lydia som hoppas att Caboo ska få fler att tänka grönt.
– Jag vill att passagerarna ska få en tankeställare, "det här med elbil är inte så dumt ändå”. Att man kanske till och med ska skrota sin gamla bensindrivna bil, ler Lydia. Sen ska sägas att vi i Sverige är väldigt bra på att inte släppa ut mycket koldioxid, men det ser inte jag som ett argument för att inte bli ännu bättre.