– Vi har fört en dialog med de här företagen ganska länge, och uppmanat dem att åtgärda sina brister. Men till sist gick det inte längre, säger omsorgsdirektör Peder Ellison.
Kommunen har för närvarande avtal med 19 hemtjänstföretag. Avtalen är noggrant utformade med en lång rad krav på hemtjänstutförarna. Brukarna ska få ett gott bemötande, göras delaktiga och få tydlig information. Personalen ska ha rimliga arbetsvillkor och möjlighet till kompetensutveckling. Alla lagar och regler ska följas.
På kommunens kvalitets- och utvecklingskontor följer man företagens verksamhet för att försäkra sig om att allt sköts enligt avtal.
– Man måste känna sig trygg om man ska släppa in främmande människor i sitt hem som kanske ska hjälpa till med kroppsnära vård, säger Peder Ellison.
– Vi påtalar brister hos både små och stora företag, där är det ingen skillnad.
Under hösten sade kommunen upp avtalet med ett företag som trots påstötningar inte höll måttet. Under 2016 har ytterligare tre företag förlorat sina avtal.
– Orsaken har varit bristande kvalitet på arbetet, dåliga arbetsförhållanden för personalen och att företagen har fakturerat mer än vad de har utfört, fortsätter Peder Ellison.
Bland de företag som kommunen har avtal med finns flera som är små och relativt nystartade.
– Det beror på att vi vill stimulera små aktörer, många av dem har fått hjälp av näringslivskontoret, säger Peder Ellison.