Fortsatta problem med telefonin

I nästan två dygn låg Telias fasta telefoni nere, vilket gjorde att flera hushåll inte kunde nå SOS. Först vid 17.15 under lördagskvällen fick de sista 140 kunderna tillbaka sin fasta telefoni.

***** Arkivbild. ArkivBild. ArkivBild ****** ***** ARKIVBILD. ARKIVBILD. ARKIVBILD ****** TELEFON ***** Arkivbild. ArkivBild. ArkivBild ****** TELEFON Telefon

***** Arkivbild. ArkivBild. ArkivBild ****** ***** ARKIVBILD. ARKIVBILD. ARKIVBILD ****** TELEFON ***** Arkivbild. ArkivBild. ArkivBild ****** TELEFON Telefon

Foto: Anetta Nantell

Linköping2015-07-12 12:00

Det var under torsdagskvällen som 1200 hushåll med telefoni från Telia i Skäggetorp och omnejd stod utan en fungerande telelinje. Telia försökte rätta till felet under fredagseftermiddagen och större delen av de drabbade fick telefonen tillbaka, dock inte alla. Då Corren kontaktade Telia under lördagsmorgonen för att få reda på varför vissa hushåll fortfarande var utan fungerande telefoni, var de inte medvetna om problemet utan åtgärdade det sista först vid lunch på lördagen. Vid 17.15 under lördagskvällen kunde de sista 140 kunderna använda sin fasta telefoni igen.

Urban Balsnes, som har en äldre släkting i Skäggetorp vars trygghetslarm är kopplat via Telias fasta telefoni, saknar informationen från Telias håll.

– Allt var utslaget. När det är ett så här stort avbrott kanske Telia borde kontakta någon nyhetskälla så att man kan veta mer.

Då avbrottet inträffade fick Urban Balsnes inte någon kontakt med sin släkting - som endast har fast telefoni.

– När det står stilla under två dygn är det väldigt lång tid. Man blir orolig när man ser hur sårbart det är om det händer något, säger Urban Balsnes.

Bo Thorsén har bott i Skäggetorp sedan 1968 och kan inte minnas någon gång då telenätet påverkats i så stor utsträckning tidigare.

– Det här är helt absurt tycker jag. Om äldre människor behöver nå SOS, vad händer då? Jag tycker att det är helt oförskämt.

Enligt Bo Thorsén gick det inte ens fram signaler till SOS alarm. Han kontaktade både polisen och SOS som hänvisade till Telia.

– Man blir förbannad. Det drabbar ju de äldre för det är inte alla som har eller kan använda en mobiltelefon.

Han fortsätter.

– Om någonting skulle hända, vem ansvarar då för det?

Då telefonin fortfarande låg nere kontaktade Corren Telia för att klargöra vad som hänt. Ulf Eriksson, driftledare på Telia Sonera, beklagade då att personer utan annan telefoni än den fasta blev drabbade på ett sådant omfattande sätt.

– Det är jätteolyckligt, tyvärr.

Han menade dock att företaget inte låg bakom trygghetslarmen och hur de fungerar.

– Trygghetslarmen är ingenting som Telia tillhandahåller utan det är kommunen som ansvarar för dem, men jag vet att de kan gå via den fasta telefonin. Det är olyckligt om den ligger på den fasta telefonin och den ligger nere.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!