Flygplan, helikoptrar och ballonger – utan piloter

Högflygande planer och marksyning präglar Sveriges största forum för drönare.

Redo. Oskar Sunesson från UAS Europe har ett system redo för försäljning. Nu måste man bara lyckas nå kunderna också.

Redo. Oskar Sunesson från UAS Europe har ett system redo för försäljning. Nu måste man bara lyckas nå kunderna också.

Foto: Bänkt Olsson

Linköping2017-10-04 18:30

När du och jag tänker på drönare så tänker vi kanske främst på små farkoster med många propellrar som kan filma och fota. Men stora aktörer inom näthandel har redan börjat experimentera med flygande hemleveranser. Eller varför inte bara öppna fönstret "15 minuter en kvart" efter att pizzan är beställd.

På UAS forum (UnmannedAerial System), ett nationellt forum för obemannat flyg, är diskussionerna både än mer högtflygande och samtidigt väldigt jordnära.

– De här systemen kommer revolutionera många områden, bland annat jord och skogsbruk, men också miljöteknik och räddningstjänstens arbete, säger Urban Wahlberg, arrangör UAS forum.

Tillsammans med Linköpings universitet, som arrangerar en parallell konferens, så lockar UAS forum 70 internationella forskare och 130 delegater från branschen. Det som lockade in Urban i UAS-världen var hans bakgrund som helikopterpilot. Han kunde både se nyttan – och riskerna – med drönare.

– Här måste vi tänka till lite. Skulle det hända en olycka med ett passagerarflygplan så skulle den här branschen vara rökt i tio år framåt. Minst! Det finns risker, men det finns också en oerhörd potential.

I Ljungbyhed har man precis startat en yrkesutbildning för drönaroperatörer. Till skillnad från andra flygtekniska utbildningar verkar denna kunna locka in fler tjejer.

– Det är många kvinnor som sökt sig till utbildningen. Det finns en vana från spel som jag tror gör att många får upp ögonen för att kunna bli drönaroperatör, menar Emma Stockman Jonsson, arrangör UAS forum.

På mässan finns flygmaskiner i varierande storlek och form. Hale one.2 har formen av ett flygplan. Flygtiden beror på hur stor last, och hur få batterier, drönaren ska ta med sig. Men det är inte bara batterierna som begränsar flygtiden.

– En laserscanner matar på så otroligt mycket data att hårddisken är full redan efter en halvtimma, berättar Per Nilsson på Nilsson drones.

Annars är det just räckvidden som är flygplanets styrka. Att med olika kameror och sensorer kunna övervaka stora områden på kort tid.

Att snabbt, och relativt billigt, kunna övervaka stora områden har stor nytta inom den för Sverige viktiga jord- och skogsnäringen. Därför finns det också ett politiskt intresse att stötta utvecklingen.

– Vi har haft besök av Mikael Damberg, närings- och innovationsminister. Det som är intressant är att regeringen har lagt sig vinn om att branschen ska kunna utvecklas. Man har tagit snabba beslut kring ändringar av vissa lagar och det känns som att det finns ett tydligt gensvar i politiken. Men alla partier, möjligen med något undantag, vill få den här tekniken att fungera. Bland annat för att det finns så många områden inom miljöteknik man kan använda drönare till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om