Passagerarna bordade planet som vanligt vid halv sex-tiden på måndagsmorgonen. Sedan körde avisningmaskinen på planet.
"Otroligt rörigt"
Passagerarna fick kliva av igen.
– Det var otroligt rörigt på flygplatsen, berättar Egon Helmersson. Vi fick ingen information alls till en början och folk blev väldigt stressade. Det blev lite dagiskänsla: alla rusar omkring och tycker att JAG är viktigast. Vissa människor går det knappt att få kontakt med.
Han är kritisk mot personalen på flygplatsen som han menar inte agerade särskilt professionellt.
– Det viktigaste i det där läget är att lämna information snabbt och RÄTT information.
Det var precis behovet av korrekt information som gjorde att personalen inte omedelbart kunde berätta vad som skulle hända med alla passagerare.
– Det är många olika pusselbitar som måste passa för att det ska fungera, säger Camilla Lejon, vd på Linköpings City Airport.
– Personalen har väldigt tydliga rutiner att följa, och det har de också gjort, fullständigt enligt planerna.
Information
Egon Helmersson grundar sin kritik på egen erfarenhet av krissituationer.
– Jag har varit med om en skarp evakuering av 300 personer från en oljerigg i Norge, berättar han. Den höll på att välta. Snabb och riktig information var avgörande.
På Linköpings flygplats ordnades så småningom en buss till Arlanda för att flygpassagerarna skulle kunna ta sig vidare därifrån. Egon valde att ta tåget till Köpenhamn i stället.
– Jag reser mycket och vet att det kan bli en enorm karusell av den här sortens arrangemang, säger han. Nu hoppas jag att tåget kommer i tid.
Akututbildning
För när han kommer till Köpenhamn vid lunchtid har han inte mycket marginal för att hinna med flyget.
– Nej, suckar han, 35 minuter. Men det ska gå.
I dag är en viktig dag: han ska genomföra sin certifiering i avancerad hjärt- och lungräddning på en fyradagars akututbildning i Stavanger. Frågan är om han hinner fram.
– Jag skulle ha varit där halv tio. Nu kommer jag kvart över ett i stället. Men jag har pratat med de ansvariga i Stavanger, och de försöker fixa det. Jag har klarat det första teoretiska testet, och jag har mycket praktisk erfarenhet efter att ha kört ambulans i 26 år. Så egentligen är jag inte orolig.