"Det känns helt bedrövligt"

Laila Andersson orkade inte med telefonförsäljaren och sa ja utan att veta vad hon sa ja till.

"Lailas telefon var en trygghet för henne och när någon inte kan acceptera ett nej utan bara fortsätter är det ett sådant intrång, det är inte klokt." säger Ing-Marie Andersson.

"Lailas telefon var en trygghet för henne och när någon inte kan acceptera ett nej utan bara fortsätter är det ett sådant intrång, det är inte klokt." säger Ing-Marie Andersson.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2018-05-28 07:00

– Det känns helt bedrövligt.

Ing-Marie Andersson suckar och tittar på räkningen som kommit hem till hennes syster Laila. Den är från telefonileverantören Tele4u, en del av Telelo AB, och är den första räkningen på ett nytt abonnemang med bindningstid på två år. Ett abonnemang som Laila Andersson inte visste att hon hade beställt. För 10 år sedan fick hon en stroke som allvarligt påverkar hennes koncentrationsförmåga och hon behöver hjälp från hemtjänst och familj att göra vardagliga sysslor.

– När det blir mycket liv blir jag så hjärntrött att jag bara stänger av, säger Laila Andersson.

Under en dag i april fick hon flera samtal av telefonförsäljare som ville sälja nya telefonabonnemang. Till en början sa hon nej till alla erbjudanden och vid ett tillfälle lade hon på luren i örat på försäljaren. Men telefonen fortsatte att ringa och vid det här laget var Laila så trött och förvirrad att hon först misstog Tele4u för hennes tidigare telefonoperatör Telia.

– Försäljaren tröttade ut mig och till slut sa jag något i stil med "okej då" och avslutade samtalet.

Efteråt hade hon inget minne av samtalet och det var först en och en halv månad senare som släktingar och vänner uppmärksammade att telefonen var avstängd.

– Det kom hem ett brev om att det fanns en ny mobiltelefon att hämta ut, men Laila kan inte använda en mobiltelefon. I abonnemanget ingår också internet men det har hon inget behov av heller, säger Ing-Marie Andersson.

Nu försöker Laila och hennes släktingar att få abonnemanget uppsagt. Enligt den lagstiftning som råder just nu går det att göra ett bindande kontrakt via telefon och allting kan ha skett helt lagligt. Tele4u har sagt att de ska skicka ljudfilen med samtalet samt att abonnemanget kan sägas upp om de får in ett sjukintyg som visar att Laila är för sjuk för att göra medvetna val.

– Vi har kontaktat vårdcentralen för en undersökning men vi vet inte hur lång tid det tar. Vi vill ju att det här ska sägas upp så snabbt som möjligt så att Laila kan använda sin vanliga telefon igen, säger Ing-Marie Andersson och fortsätter:

– Som anhörig blir man ju orolig – kan hon lämnas själv och leva sitt liv i fred utan att det ringer försäljare till henne?

Tele4u säger att de har ringt till Laila vid två tillfällen, en gång 12 april och en gång 13 april. I ett mail skriver de att en skriftlig bekräftelse på avtalet alltid skickas ut till kunden och att en två veckor lång ångerperiod då påbörjas.

– I en del fall inkommer meddelande om ånger efter att ångerperioden har löpt ut och tjänsten har aktiverats. Vid dessa fall behöver vi göra en manuell bedömning och i vissa fall behöver vi för kundens säkerhet även be om intyg. Just i detta fall fick vi information i måndags om att intyg skulle skickas in till oss. Därefter skulle vi häva avtalet och hjälpa kunden med hur denne kommer tillbaka till sin ursprungliga tjänst, skriver Zimone Andersson, kundtjänstansvarig på Tele4u.

Nu hoppas Laila Andersson på den föreslagna lagändringen som kräver skriftligt godkännande vid försäljning på telefon.

– De borde skynda på den lagen, det var otur att det här hände mig innan den går igenom. Jag är ju inte den första att bli drabbad.

Zimone Andersson skriver att Tele4u också är positiva till en ny lag med skriftlig acceptans.

"Som anhörig blir man ju orolig – kan hon lämnas själv och leva sitt liv i fred utan att det ringer försäljare till henne?" säger Ing-Marie Andersson.
"Som anhörig blir man ju orolig – kan hon lämnas själv och leva sitt liv i fred utan att det ringer försäljare till henne?" säger Ing-Marie Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!