Centerpartisten Muharrem Demirok oroas över den tystnad som råder kring planeringen av den nya järnvägen. Han riktar hård kritik mot kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) och påstår att hon glömt bort att hon ska företräda Linköpings kommun och istället går i regeringens ledband.
– Jag vet att påtryckningarna från ministrar mot Kristina Edlund var väldigt starka när vi diskuterade tunnel och min rädsla är att hon helt enkelt agerat mer som socialdemokrat än som kommunstyrelsens ordförande i Linköping, säger Muharrem Demirok.
Enligt honom är det stor skillnad på hur Lars Stjernkvist, kommunstyrelseordförande i Norrköping, arbetar. Även han är socialdemokrat.
– Norrköping driver det här jättebra. Om en minister ringer till Stjernkvist och försöker sätta sig på honom så har han helt andra svar. Han driver en politik för Norrköping först, säger Muharrem Demirok.
Kristina Edlund svarar med eftertryck när hon får höra Demiroks kritik.
– Den där beskrivningen håller jag absolut inte med om. Jag har försökt att verkställa det som opposition och majoritet i Linköping har varit överens om, säger hon.
Så varför tror du att Muharrem Demirok är så kritisk?
– Det är ett medieutspel, han vill ha uppmärksamhet, säger Kristina Edlund.
Den här politiska striden må ha puttrat under ytan sen i oktober, men det är Muharrem Demirok som ger den bränsle. Det är han som ringer upp redaktionen och strax därefter skrev han en text på Facebook med ungefär samma kritik.
Han är framför allt kritisk till att den brett sammansatta politiska referensgruppen inte längre träffas – i den gruppen skulle Ostlänken diskuteras.
– Den här politiska referensgruppen har inte träffats sen i oktober, så just nu finns egentligen ingen som jobbar med Ostlänken. Det finns inga diskussioner trots att det är kanske det mest akuta läget i Ostlänken någonsin just nu, säger Muharrem Demirok.
"Det akuta läget" handlar om att riksdagen strax före jul fattade beslut om att Ostlänken ska byggas och att det ska vara första delen i en höghastighetsbana genom Sverige. Det är nu under våren som detaljerna kring bygget ska avgöras – till exempel hur spåren ska gå genom Linköping.
Men arbetar inte tjänstemännen med detta?
– Jo, men den högsta politiska grupperingen som är tillsatt för att jobba med frågan har inte träffats sen i oktober och inte heller kommunstyrelsen har haft någon diskussion om den här frågan sen i oktober, säger Muharrem Demirok.
Vad blir det för järnväg om du har rätt?
– Då får vi den lösning som regeringen ger oss. Det kan bli vad som helst.
Kristina Edlund ger honom rätt i att arbetet i den politiska referensgruppen har upphört, men svarar att diskussionerna numera förs i planeringsutskottet där fler personer deltar.
– Det är för att övriga gruppledare ska kunna vara med i diskussionerna. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna var inte med i den där styrgruppen, säger hon.
Hon säger också att det mesta av arbetet med Ostlänken just nu sköts av tjänstemännen.
– Sen diskuterar vi politiker naturligtvis med våra regeringskamrater. Det är självklart att jag jobbar för Linköpings bästa när jag träffar politiker på regeringsnivå.
Så hur kommer järnvägen genom Linköping att se ut?
– Vi väntar på ett förslag och det är Trafikverket som har till uppgift att ta fram det, säger Kristina Edlund.