Skolan öppnade för några veckor sedan och lärarna, Johanna Edelönn och Bo Andersson, kommer tidigare från lång tjänstgöring på en känd trafikskola i Linköping. De började intressera sig alltmer för hur körskolor kan minska sin miljöpåverkan. Och det resulterade i att de startade eget i lokalerna på Platensgatan.

– Våra bilar går på biogas. Det är viktigt eftersom koldioxidutsläppen är långt mycket mindre än bensin- och dieselbilars. Det samma gäller utsläppet av partiklar, säger Bo Andersson.

Men de har tagit detta ett steg till genom att inreda körskolan med återvunna kontorsmöbler. Meningen är att klimatsmarthet ska genomsyra så mycket som möjligt. Till exempel källsorterar de allt avfall på kontoret. Så kallad sparsam körning är ett krav i undervisningen hos alla trafikskolor. Men Kör Eco trafikskola berättar också om alternativ till bilen.

Artikelbild

| Klimatsmart. Bo Andersson och Johanna Edelönn har startat Kör eco trafikskola på Platensgatn i Linköping.

– Antalet bilar i Sverige ökar. Folk vill använda bilen. Det är en utveckling som verkar svår att vända. Men vi kan skicka med kunskap om vilken skillnad samkörning och bilpooler kan göra, säger Johanna.

Säger ni "Grattis till körkortet, använd det inte"?

– Inte riktigt så. Vår körskola skiljer sig absolut ingenting från andra när det gäller körkortsundervisningen. Kunderna är främst personer strax under 20, och de vill ha körkort. Men man kan använda körkortet smartare. De vanligaste resorna vi svenskar gör är under fem kilometer långa. Dem kan man dra ner på, säger Johanna Edelönn.

Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) har tidigare haft en certifiering, "Grön trafikskola". Men den finns inte längre. Kör eco trafikskola har i stället ingått ett avtal med Vi-Skogen som är en svensk biståndsorganisation. Trafikskolan klimatkompenserar för sina utsläpp och Vi-Skogen planterar träd i bland annat Afrika.

Artikelbild

| Bo Andersson och Johanna Edelönn har startat Kör eco trafikskola på Platensgatn i Linköping.

– Det känns lite bakvänt att det ska vara okej att använda bilen så länge man klimatkompenserar. Men vi anser att detta kan vara ett bra samarbete samtidigt som vi belyser problematiken med vår klimatpåverkan. På så sätt kan vi arbeta ännu mer för miljön och öka medvetandet, säger Johanna Edelönn.

De har fått bra respons från olika aktörer.

Artikelbild

| Johanna Edelönn på Kör eco trafikskola i Linköping.

– Representanter från riksförbundet som vi har talat med säger att de inte vet någon annan trafikskola som gått så långt som vi. Och andra skolor i stan har varit väldigt positiva. Vårt mål är ju inte att konkurrera. Målet är egentligen att fler skolor ska tänka som vi, säger Johanna Edelönn.

Nu satsar de på att utöka sitt kundunderlag och på utbildningar på företag i så kallad eco-driving som handlar om att köra så bränslesnålt som möjligt.