De öppnar ny modebutik i stan

Gertrud och Ingrid var systrar och de gifte sig med bröderna Sven och Erik Cato. Nu öppnar deras barnbarn Systrarna Cato, Linköpings nyaste mode- och inredningsbutik.

Systrarna. Så här såg Gertrud och Ingrid Johansson ut, innan de gifte som med bröderna Cato och fick de barn som blev Annelies och Anettes mammor.

Systrarna. Så här såg Gertrud och Ingrid Johansson ut, innan de gifte som med bröderna Cato och fick de barn som blev Annelies och Anettes mammor.

Foto: Susanne Hasselqvist

LINKÖPING2017-11-13 11:15

De är alltså sysslingar, systrarnas barnbarn Anette Bureteg och Annelie Simonsson, som förverkligar sin dröm: en egen liten butik.

– Det har tagit sin tid, säger Anette, vilket vi idag är tacksamma över eftersom vi hittade en lokal som verkligen passar oss.

– Vi har drömt om det, åkt till olika städer och tittat på affärer och diskuterat, säger Annelie. Vi pratade i flera år.

De är så lika, gillar ungefär samma saker och är de inte helt överens så hittar de ändå en lösning. Men likheten KAN också innebära problem, och i det här fallet höll den på att stoppa hela projektet.

– Det är det där med ekonomi och administration, säger Annelie. Ingen av oss är det minsta intresserad. Som tur var så fick vi fantastisk hjälp av Anettes man Magnus som har hjälpt oss både praktiskt och administrativt.

– Annars hade vi startat butik långt tidigare, säger Anette.

De började titta på lokal, helst i innerstan, och plötsligt blev projektet mer konkret.

– Så hittade vi det här, ett eget hus bara några meter från Trädgårdstorget och med ett flöde av människor som passerar förbi, säger Anette.

– Här kan vi skapa den där personliga butiken som vi vill ha, en mysig affär med kläder och inredningsgrejer där kunderna känner sig välkomna, säger Annelie.

Anette Bureteg har jobbat på Norén & Englund i 30 år och Annelie Simonsson på grannbutiken BJ:s Mode i fem år.

– Det är många års erfarenhet, säger Anette, för min del förstås mest från herrsidan. Det är synd, annars hade jag ju vetat exakt vad som går lysande bra! Nu vet vi inte riktigt, men vi ska bara sälja sådant som vi själva tycker om. Och det borde ju funka!

Många beslut ska fattas inför ett så stort steg som att öppna en butik. På Facebook och instagram har tänkbara framtida kunder kunnat följa bygget, och med en produktbild om dagen har Anette och Annelie försökt pejla vad folk är intresserade av, men en del saker är omöjliga att veta säkert.

– Vilken typ av kunder får vi? Vad gillar de? Hur mycket måste vi köpa för att det ska fylla upp butiken lagom mycket? säger Anette.

– Och tänk om allt tar slut? Eller om ingen köper någonting? Hur mycket behöver vi? säger Annelie.

Det var svårt att lägga budget, det var svårt att besluta om inköp.

– Men vi lär oss, säger Annelie,och vi har bra leverantörer som kan leverera mer på bara ett par dagar om det behövs.

Alla mål uppfylls inte på en gång.

– Vi hade från början en vision om att butiken också skulle ha en cafe eller champagnehörna som kunde höja mysfaktorn, säger Anette. Men kanske så småningom. Det finns utvecklingspotential här, och vi har idéer.

susanne.hasselqvist@ostgotamedia.se

Doftljus. Ljus av olika slag är en säker säljframgång, har sysslingarna kommit fram till efter en del forskande på sociala medier.
Doftljus. Ljus av olika slag är en säker säljframgång, har sysslingarna kommit fram till efter en del forskande på sociala medier.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!