"Dags att skaffa häst istället för bil?"

De nya farthindren med falluckor väcker debatt.

Foto: Daniel Bennelid

Linköping2015-07-16 09:18

Snart installeras ytterligare två så kallade Actibumpsystem i Linköping. Farthindret lämnar plan väg för den som kör i rätt hastighet medan de som kör för fort får vad tillverkaren kallar en fysisk påminnelse, genom att det sjunker ner som en fallucka och skapar en grop i backen.

Reaktionerna på Corren.se och på Correns sida på Facebook lät inte vänta på sig.

"Hindren är ju bara ett av exemplen hur djupt denna kommun sjunkit i de extrema miljönissarnas "verklighet"." - Bosse Berggren

"Den här typen av hinder är riktigt bra. Eftersom den inte på något sätt påverkar oss som håller hastigheten. De som gnäller vet vi ju kör för fort helt enkelt." - Undrande biltrafikant!

"Jag har inget emot dessa hinder, men de är för tusan felvända. Kommer man för fort så åker hjulet ner och sedan rakt in en 5 cm hög stålkant. I en bil så har man tur om däck/fälg och framvagn inte går sönder. Kör man moped eller motorcykel lär man köra omkull, trafiksäkert?" - Inga Hinder

"Hamngatan vore också en lämplig plats. Så fort trafiken tunnas ut på kvällen så går gaspedalerna i botten på alldeles för många bilar." - Mats Werme

"Kanske dags att skaffa häst istället för bilen blir nog förbjudet att använda innanför stadsgränsen snart" - Lars Johansson

"Aj aj,inget för motorcykel alltså.." - Josefine Alh Lindberg

"Och vad händer om det är strömavbrott eller något annat går fel med dessa falluckor?
Risk finns ju även att fordon skadas och förstörs!" - Tobias Palmqvist

"Om man kör som man ska så har man ingenting att oroa sig för så vad är problemet?" - Matilda Fredriksson

"Jag tycker idén är bra. Hade inte behövts om folk hade kört med respekt för andra trafikanter. Oberoende av antalet hjul." - Lena Dahlberg

"Det verkar vara Gnäll-OS här idag. Som många påpekat så fungerar det bara ibland i Ryd, men bara vetskapen om att ett hål kan öppna sig i vägen gör ju att man saktar ner." - Peter Rönnqvist

Se alla kommentarer i artikeln här eller på Facebook nedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om